امروز برابر است با :1403-02-11
طراحی اتاق خواب کودکان

ایده هایی برای طراحی اتاق خواب کودکان

اتاق خواب کودکان در واقع قلمرو آن‌ها برای بازی، مطالعه و استراحت است. باید توجه داشته باشید که دکوراسیون اتاق بچه ها نیاز به خلاقیت بالایی دارد زیرا متعلق به امروزی ترین فرد خانواده است.

اتاق کودک بسیار بیشتر از یک مکان خواب است. اتاق برای یک پسر یا دختر کوچک محلی است که بتواند فضای مخصوص خود را داشته باشد. اغلب فضای اتاق برای آنها جادویی است. زیرا جایی است که آنها می توانند با خیال راحت و شاد بازی کنند و همچنین تکالیف مدرسه خود را انجام دهند.

معمولا کودکان درباره اتاق خواب خود ایده های زیادی دارند. احتمالا والدین نتوانند با تمام ایده های آنان موافقت کنند. در چنین مواردی بهتر است برای طراحی اتاق خواب کودکان با خود آن ها به توافق برسید.

در این مقاله ایده هایی برای طراحی اتاق خواب کودکان آمده است. این ایده های طراحی اتاق کودک مقرون به صرفه هستند و با استفاده از ترفندهای ساده ای اجرا می شوند که کمترین هزینه را دارد. اما می تواند تأثیر جدی در سبک اتاق داشته باشد.

در اینجا ایده هایی را ذکر می کنیم که هم کودکان دوست دارند و هم والدین به دردسر نمی افتند.

1 – ایجاد فضای مجزا

اگر دو فرزند دارید احتمالا مشکلات شما برای نحوه چیدمان و دکوراسیون اتاق بیشتر باشد. هر یک از کودکان نیازمند فضایی هستند که متعلق به خودشان باشد و در آن استقلال داشته باشند. اگر نمی توانید دو اتاق مجزا برای آن ها فراهم کنید باید به فکر یک راه حل دیگر باشید.

یک تخت دو طبقه می تواند راه حل خوبی باشد. در واقع امروز تخت های دو طبقه به شکل کابین هایی طراحی می شود که می تواند به خوبی فضای مستقل را برای کودکان ایجاد کند.

2- ایجاد فضای ذخیره سازی کافی

همه والدین خاطره زیر پا رفتن یک آجر از لگوهای کودک خود را دارند. زمانی که کودکان در سنین پایین تر هستند، اسباب بازی هایی دارند که قطعات کوچک و جداشدنی دارد. جمع آوری این اسباب بازی ها واقعا دردسر است. اگر فکری برای آن نکنید به سرعت نظم فضای اتاق کودک از دست شما خارج خواهد شد. برای جمع آوری این وسایل در یک فضای ذخیره سازی ارزان دو پیشنهاد می توانیم ارائه دهیم.

استفاده از جعبه ها و کیسه ها. شما می توانید وسایل را داخل جعبه هایی رنگارنگ قرار دهید که به راحتی روی هم قرار می گیرند. این جعبه های هم اسباب بازی ها را در خود مخفی می کنند و هم با ظاهر رنگارنگ خود جلوه زیبایی به اتاق می دهند.

کیسه ها نیز می توانند بسیار مناسب باشند. اگر به دنبال راهی منحصر به فرد برای نظم دادن به اسباب بازی ها هستید، اما بودجه کمی دارید، از این ایده کیف دستی استفاده کنید. کیسه های پارچه ای قدیمی را پیدا کنید. آن ها را با رنگ پارچه رنگ کنید و یا با تکنیک چاپ روی پارچه سطح آن ها را بپوشانید تا زیبا به نظر برسند.

تعدادی قلاب تهیه کنید و با فاصله مناسب در زیر پنجره و یا طاقچه داخل دیوار فرو کنید. اسباب بازی ها را داخل کیسه ها بریزید و از قلاب ها آویزان کنید.

3.وسایل قدیمی را با کمی رنگ نو کنید

هر چه فرزند شما بزرگتر شود طبیعتا سلیقه او نیز تغییر می کند.اما این بدین معنی نیست که والدین مجبور باشند وسایل را عوض کنند. شما برای طراحی اتاق خواب کودکان مطابق سن آن ها می توانید با تهیه چند قوطی رنگ و براش، تخت و میز و مبلمان را رنگ آمیزی کنید تا به روحیات فرزند شما نزدیک تر شود.

4.از اشیاء خاص برای ایجاد یک طرح جدید استفاده کنید.

با استفاده از وسایلی که در اطراف خانه پیدا می شود و همچنین لوازم جانبی و … می توانید فضاهایی منحصر به فرد بسازید.

مثلا می توانید یک نردبان قدیمی را رنگ کنید و داخل اتاق بگذارید تا جایگاهی باشد برای آویزان شدن پتوهای یدکی یا مکانی مناسب برای پاتوق اسباب بازی های آنها.

5. دیزاین سقف

اگر فرزند شما پسر باشد احتمالا علاقه زیادی به فوتبال دارد. با نصب تور فوتبال در سقف اتاق می توانید علاوه بر ایجاد دیزاین زیبا، به رویاهای فوتبالی او دامن بزنید.

اگر فرزند شما عروسکی دارد که دیگر با آن بازی نمی کند، آن را داخل تور نصب شده روی سقف بیاندازید. با این کار هم عروسک را از جاگیری در فضای اتاق حذف کرده اید و هم دیزاین اتاق را حفظ کرده اید.

اگر فرزند شما دختر است می توانید همین کار را با تورهای سفید و صورتی انجام دهید تا او شب ها با رویای پرنسسی خود به خواب رود.

6. ایجاد دیوار هنری

یکی از دیوار های اتاق فرزند خود را در نظر بگیرید. روی این دیوار با استفاده از نقاشی هایی که خودش می کشد یک گالری راه اندازی کنید. در واقع شما باید نقاشی های کودک را قاب بگیرید و به این دیوار اضافه کنید. نحوه نصب قاب ها در زیبایی این دیوار بسیار تاثیر گذار است. سعی کنید از گوگل یا پینترست برای نحوه چیدن قاب ها روی دیوار ایده بگیرید. با این کار در طراحی اتاق خواب کودکان از دستان هنرمند خودش کمک گرفته اید.

7. رنگ دیوار

از هر چیزی مهم تر رنگ دیوارهاست. قبلا درباره اهمیت به کارگیری رنگ ها در فضای داخلی صحبت کرده ایم. در واقع آن چه که تاثیر بسیار زیادی در نزدیک شدن طرح اتاق به سلیقه کودک دارد، رنگ یا کاغذ دیواری است. اگر از کاغذ دیواری استفاده می کنید، شخصیت کارتونی مورد علاقه فرزندتان را چاپ کنید و روی یک دیوار نصب کنید. اگر تصمیم دارید دیوار را رنگ بزنید سعی کنید از تکنیک های مختلف استفاده کنید و دیواری با دو الی سه رنگ داشته باشید. می توانید از پالت های رنگیمینیمال نیز ایده بگیرید.

8. اتاق را چند منظوره طراحی کنید.

همانطور که فرزند شما بزرگتر می شود، اتاق آنها نیاز به میز تحریر برای مطالعه و فضای ذخیره سازی اضافی برای کتاب ها و تجهیزات دارد. تخت خواب و مبلمانی انتخاب کنید که چند منظوره باشد. اخیرا تخت هایی طراحی شده اند که در دوران نوزادی متناسب با نیاز آن دوران بسته می شوند و زمانی که کودک بزرگتر شد، بخش هایی از تخت تبدیل به میز و صندلی و کتابخانه می شود. چنین تختی می تواند خیلی مقرون به صرفه باشد زیرا شما تا دوران نوجوانی فرزندتان نیاز به خرید دوباره تخت و کمد ندارید.

در انتخاب وسایل اصلی از “تم پردازی” بیش از حد اجتناب کنید، در عوض طرح ها و رنگ های مورد علاقه فرزندتان را از طریق ملافه و لوازم جانبی کوچک زنده کنید. به یاد داشته باشید که وسایل ساده مانند جعبه، سبد، چوب لباسی و… می توانند فضای اتاق را به خوبی تغییر دهند.

منبع

https://www.idealhome.co.uk/childrens-room/childrens-room-ideas/budget-childrens-room-design-ideas-209442

https://www.idealhome.co.uk/childrens-room/childrens-room-ideas/toy-storage-ideas-283190

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *