امروز برابر است با :1403-02-11

چرا معماران فریلنسر کار می کنند؟

معمار فریلنسر یعنی چه ؟ چرا معماران به شکل فریلنسر کار می‌کنند؟

معماری از تنها یک رشته تحصیلی و یک تخصص نیست. معماری در ذات یک فرد است. فردی که معمار نام می گیرد در ذهن خود زندگی، شادی، آسایش و راحتی را متصور می شود. سپس دست به کار می برد و آنچه که موجب لمس بهتر معنای زندگی می شود را خلق می کند. در واقع یک معمار در ذهن خود جریان یک زندگی را طراحی می کند.

دانشجویان بسیاری در این رشته تحصیل می کنند. برخی از آن ها اتفاقی وارد این حوزه می شوند، اما برخی دیگر با روح خود اقدام به انتخاب این حوزه می کنند. زیرا می دانند چطور باید جریان یک زندگی زیبا را خلق کنند.

یک معمار واقعی علاوه بر هوش و احساسات لطیف، فرآیند ها را می شناسد و می تواند برای طراحی و ساخت آنچه در ذهن دارد برنامه ریزی کند.

معماران تاریخ ساز هم هستند. همکنون بخشی از آنچه که از گذشته می دانیم را مدیون هنر معماران آن زمان هستیم. متاسفانه اخیرا با ورود افراد غیر مستعد به این رشته، در فضاهای شهری شاهد بی هویتی معماری در ایران هستیم.

شاید برای یک معمار متبحر، همین دلیلی باشد برای این که تصمیم بگیرد با شرکت های معماری که تنها نگران سود و زیان خود هستند همکاری نکند. بسیار از معماران مستعد هم اکنون به صورت فریلنسر در حال فعالیت هستند. اگر می خواهید بدانید چطور می توان در رشته معماری به صورت فریلنسری کار کرد، همراه ما باشید.

معمار فریلنسر یعنی چه؟

اینترنت پر از فرصت های شغلی برای هر فردی است. معماران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

هر معمار می تواند با جست و جو در سطح اینترنت و یافتن فرصت های شغلی از سایت های معتبر پروژه های فریلنسری، پروژه مورد علاقه خود را بیابد. سپس در همان اتاق و یا منزل خود به صورت کاملا مستقل کار را شروع کند و پروسه تحویل را نیز از طریق اینترنت انجام دهد. معماران زیادی در سرتا سر دنیا با این شیوه کسب درآمد می کنند.

چرا معماران فریلنسر کار می کنند؟

معمارهای فریلنسر معمولا معمارانی با تخصص بسیار بالا هستند. بسیاری از شرکت های معماری برای انجام پروژه بیشتر از آن که به روح اثر و اجرای هنرمندانه و بی نقص یک پروژه توجه کنند، روی کسب سود بیشتر تمرکز می کنند. اغلب شرکت از معماران خود می خواهد در طراحی خود و متریالی که می بایست استفاده شود کم هزینه ترین راه را انتخاب کند. این گونه است که مهارت و استعداد یک معمار متبحر در شرکت ها از بین می رود.

اما معمار آزاد کار می تواند با خیال راحت هر آنچه را که در ذهن دارد، بدون هیچ محدودیتی پیاده سازی کند. به همین دلیل هم هست که دستمزد یک معمار آزاد کار بالاتر است.

در گذشته کلیشه ی ذهنی درباره ازاد کار بودن وجود داشت. این که این شیوه موجب فروپاشی اقتصادی فرد می شود. به همین دلیل تصور می شد هر فرد باید حتما به یک شرکت و یا نهاد وابسته باشد. با رشد معماران فریلنسر و نتایج خوب کارها آن ها این کلیشه در حال نابودی است.

اما متاسفانه تعداد زیادی از معماران با استعداد به دلیل مشکلات اقتصادی، توانایی فریلنس کار کردن را ندارند.

موضوعات فریلنسری در حوزه معماری

با گسترش دورکاری انسان ها به فکر آن افتادند که تا جایی که می توانند، فرآیند های انجام یک کار را اینترنتی کنند تا نیاز به حضور افراد نباشد. فرآیند های تمامی فعالیت های حوزه معماری نیز تا میزان زیادی از طریق اینترنت انجام می شود.

برخی از معماران در حوزه اتوکد و یا نرم افزارهای سه بعدی، تخصص دارند. این نوع پروژه ها که نتیجه آن یک فایل است به راحتی به صورت فریلنسری انجام می شود و نیاز به هیچ تعامل فیزیکی نیست.

سایر حوزه ها مثل فریلنسر‌های طراحی و مدلینگ، فریلنسر‌ انیمیشن سازی معماری، فریلنسر‌های پروژه دانشجویی، طراحی نما، دکوراسیون داخلی و… نیز در سطح اینترنت می توانند پروژه های مخصوص به خود را بیابند.

اگر در زمینه خاصی تخصص دارید، باید پرتفولیو خود را آماده کنید و نمونه کارهای خود را در معرض دید کارفرما قرار دهید.

به این نکته توجه داشته باشید که در حوزه فریلنسری، به مدک شما هیچ توجهی نمی شود. آنچه که معرف مهارت شماست، نمونه کار و رزومه قوی است.

چطور باید کار را شروع کنید؟

برای این که یک معمار فریلنسر شوید. ابتدا باید یک سیستم قوی در خانه داشته باشید. یک سیستم کامپیوتری و یا لپ تاپ مناسب تهیه کنید. در منزل خود فضایی را همانند دفتر کار درست کنید. محلی با استفاده از یک میز و صندلی راحت و تمامی لوازمی که احتیاج دارید.

زمان تحویل پروژه همیشه از استرس های یک معمار است. برای زمان بندی پروژه ها نیز باید برنامه ریزی داشته باشید. مدیریت زمان در رضایت کار فرما از کار شما بسیار اهمیت دارد. اگر چندین پروژه را قبول می کنید. باید یک نرم افزار مدیریت پروژه نیز روی سیستم خود داشته باشید.

برای دریافت پروژه های فریلنسری به سایت هایی که در این حوزه فعال هستند مراجعه کنید. پس از تکمیل ثبت نامه و ارائه رزومه خود، سعی کنید با کارفرماهایی که پروژه هایی متناسب با مهارت شما دارند ارتباط بگیرید.

برای قبول کردن یک پروژه در درج قیمت دقت کنید. برخی از پروژه ها نیاز به پرداخت هزینه هایی از سوی مجری دارند. این هزینه ها باید در قیمت لحاظ شوند.

همچنین برای نحوه بستن قرارداد یک الگوی ذهنی داشته باشید. شما باید پیش از شروع کار مبلغی را به عنوان پیش پرداخت دریافت کنید. با تحویل مرحله اول نیز بخشی دیگر را دریافت کنید و پس از تحویل پروژه نهایی هزینه کامل را دریافت کنید.

این تقسیم بندی قیمت با توجه به بزرگی و کوچکی پروژه متفاوت است. بهتر است پیش از این که پروژه ای دریافت کنید یک روند متداول را در نظر بگیرید و به تمامی مشتریان خود پیشنهاداتی یکسان ارائه دهید.

کلام آخر

در این مقاله سعی داشتیم شما را با دنیای بی حد و مرز معماری به صورت فریلنسری آشنا کنیم. با این شیوه کاری شما می توانید در طرح ها سبک خودتان را داشته باشید. همچنین می توانید پروژه هایی را قبول کنید که متناسب با روحیات و مهارت های شما باشد. همچنین اگر واقعا معمار متبحری باشید، با شیوه معماری فریلنسری درآمدی بسیار بالاتر خواهید داشت.

برای شروع این شیوه کاری می توانید از سایت سرستون نیز کمک بگیرید. سایت سر ستون ایده ای جدید برای آشنا کردن معمار و کارفرما ارائه داده است. به این صورت که شما در یک مسابقه شرکت می کنید. به این صورت که افراد نیاز های کاری خود را در این سایت ثبت می کنند. سپس از طراحان می خواهند تا ایده های خود را ارائه دهند. برترین ایده در مسابقه برنده خواهد شد و مبلغ قابل توجهی دریافت خواهد کرد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *