امروز برابر است با :1403-02-11

استرس های یک معمار

در حالی که بسیاری از افراد معماری را یک شغل رویایی می دانند، یک نظرسنجی دانشجویی Architect’s Journal 2016 نشان داد که از هر چهار دانشجوی معماری در انگلستان یک نفر به دلیل مشکلات روانی تحت درمان قرار گرفته است. در سال 2018، این نظرسنجی مجدداً به یک سوم افزایش یافت. به همین دلیل به نظر می رسد که ایده معمار شدن و فعالیت به عنوان معمار بر خلاف ایده مفاهیم کار و زندگی متعادل باشد. سفرهای طولانی، فشار ضرب العجل ها و نیاز به تصمیم های آگاهانه آن هم در سریع ترین زمان ممکن از چالش های روزمره و استرس های یک معمار هستند.

از دوران دانشجویی که بگذریم درست از لحظه ای که در اولین مصاحبه شغلی برای کار معماری شرکت می کنیم چالش ها و استرس های یک معمار از راه می رسند و هر روز این روند با روند حرفه ای تر شدن برای طراحی و برآورده ساختن نیاز های کارفرما می تواند شدید و شدیدتر شود.

شما به عنوان یک معمار باید از روابط قدرتمندی در ارتباط با دیگران برخوردار باشید و خط قرمزهایی را برای کار خود تعیین کنید. همه این موارد باعث شده تا معماری یکی از پر استرس ترین حرفه های دنیا باشد.

ما غالبا در جمع دوستانمان که معمار نیستند، در رابطه با وضعیت شغلی مان شکایت می کنیم و آن ها بر خلاف تلاش زیادشان، ما را درک نمی کنند. آن ها نه به اثری که جابجایی یک راه پله یا چرخیدن یک نقشه می تواند بر بار کاری ما بیفزاید، عادت دارند و نه می توانند بفهمند گم کردن مداد مورد علاقه در حین طراحی یعنی چه؟!

اما در میان جمع همکاران خودمان، می توانیم درد یکدیگر را بفهمیم و متوجه شویم چه چیزی شغل ما را تا بدین حد تنش زا و در عین حال پردرآمد کرده است؟

در ادامه به برخی از استرس های یک معمار و چالش های مشترکی که همه معماران سر آن اتفاق نظر دارند و اگر بارها برایشان اتفاق نیفتاده باشد، حداقل یکبار تجربه کرده اند اشاره می کنیم.

اشکالات ترسیمی و چاپی در پلات

گاهی این مشکلات پیش می آید که اتوکد به روش خودش عمل می کند و خط ها را در جای خودش رسم نمی کند. همچنین وقتی زمان برای تحویل پروژه خیلی کم هست و رنگ ها، فونت ها و ترسیمات در پلات و پرینت با مشکل مواجه می شود، در فرصت باقی مانده هیچ استرسی بالاتر از چنین چیزی برای یک معمار نخواهد بود.

استرس های یک معمار

ایرادات نرم افزاری

رابطه عشق-نفرت ما با تکنولوژی همچنان ادامه دارد. همه ما با ترسی که به جانمان موقع نمایش پیغام خطا در اتوکد وارد می شود، آشنا هستیم و از خودمان می پرسیم آخرین باری که طرح را ذخیره کردم کی بود و این که آیا ممکن است کل زحمتمان به باد برود؟

گیر کردن فایل اتوکد در حین کار، فراموش کردن ذخیره سازی فایل، هنگ کردن و بسته شدن فایل اتوکد، از عذاب آورترین استرس های یک معمار می تواند باشد و چالش تکرار کارهای انجام شده در چنین فشار استرسی، کاری بسیار دشوار محسوب می شود.

انتخاب و پوشیدن لباسی غیر از رنگ سیاه

طبق آنچه در آرک دیلی (وبگاه اختصاصی معماری) بیان شده است. یکی از چالش ها برای معماران انتخاب رنگ و پوشیدن لباس های رنگی غیر از مشکی است؛ البته استرس این موضوع قابل مقایسه با دیگر چالش ها نیست اما می تواند چالش کوچکی محسوب شود.

استرس های یک معمار

کندی نرم افزارهای سه بعدی و هنگ کردن در زمان رندر

در همان وب  سایت آرک دیلی آمده است که رندر و گرفتن خروجی سه بعدی از طریق نرم افزارها پروسه ای زمان بر و کندترین مرحله در پیش بردن روند انجام پروژه محسوب می شود و اگر در حین رندر سیستم قطع شود یا مشکلاتی مثل هنگ کردن پیدا کند این زمان زیاد برای تکرار مجدد به روندی بسیار طولانی تر و سخت و همچنین پر چالش برای معمار تبدیل خواهد شد.

انتظارات غیر واقعی کارفرما

گاهی به نظر می رسد که کارفرمایان نمی فهمند چقدر برای طراحی یک ساختمان باید کار کرد، مطمئنا نمی توان کل نقشه را در یک روز عوض کرد. ما جادوگرهایی نیستیم که بتوانیم زمان را خلق کنیم! حتی اگر به نظر برسد جادوگریم، انسان هایی هستیم که می خواهیم به خانه برگردیم و بقیه روز را استراحت کنیم.

این توقعات غیر منطقی از جمله استرس های یک معمار است؛ زیرا اگر توافقی حاصل نشود نارضایتی ایجاد شده و قانع کردن کارفرما نیز چالش کوچکی نیست.

فراموش کردن هدفون

برای بعضی معماران تمرکز تنها با گوش کردن به موزیک در حین کار بدست می آید و اگر روزی در حین طراحی یا کارهای معماری هدفون خود را فراموش کنند تا آخر کار چالش بزرگی را تحمل می کنند و به درستی هم تمرکز برایشان ممکن نیست. سناریویی که حتی از جا گذاشتن هدفون در خانه وحشتناک تر است این است که هدفونتان خراب شود.

مسئولیت ساختمان سال ها پس از ساخت آن ها

هنگامی که باد و باران ها شروع می شود هر معمار باید انتظار این موضوع را داشته باشد که بعد از سال ها یکی از کارفرمایان قبلی زنگ بزند و دلیل نشت آب را بپرسد و درباره آن شما را بازخواست کند. در واقع تا سال ها مسئولیت اتفاقات هر ساختمان ساخته شده ای بر عهده معمار است و این تعهد از استرس های یک معمار می باشد.

استرس های یک معمار

نداشتن قلم درست زمانی که یک ایده به ذهن خطور می کند!

هر جایی به غیر از پشت میزتان، می تواند شرایط ریسک نداشتن تجهیزات را با خود به همراه داشته باشد.

یکی از استرس های یک معمار این است که بهترین ایده ها دقیقا بدترین زمان به ذهن می رسند که موقعیت ثبت آن ها وجود ندارد و یا وقتی فرصت روی کاغذ آوردن پیش می آید ایده ها از ذهن بیرون می رود و یا تغییر شکل می دهد.

اختلاف نظر و تنوع سلیقه و سبک معمارانه

به دلیل تنوع در نظر و سلیقه های مختلف در باب سبک های مختلف قانع کردن افراد کار مشکلی است. چه در دوران دانشجویی قانع کردن استادها و مشاورین و چه در دوران کار حرفه ای قانع کردن کارفرمایان از استرس های یک معمار محسوب می شود.

اما به طور کلی معماری شغل هدفمندی است که نظرات متفاوت در آن زیاد است. در پایان روز، هر تصمیمی که بگیرید، باید بتوانید از آن دفاع کنید.

استرس های یک معمار

تغییرات لحظه آخری پروژه

دو ساعت قبل از ارائه طرح به مشتری، مدیر خلاق شما سر می رسد و پیشنهاد تغییر مکان یک دیوار کامل یا خم کردن آن را به شما می دهد. شاید ایده او جذاب باشد، اما زمانی که در اختیار دارید جالب نخواهد بود.

ایجاد تغییر در آخرین فرصت قبل از تحویل پروژه ها با تطبیق تغییرات جدید به اطلاعات کلی پروژه کار دشواری محسوب می شود که در فشار استرسی آخر کار چالشی است که اجتناب ناپذیر است.

با وجود همه فشار کاری و استرس های یک معمار هر بار که پروژه ای تمام می شود احساس خوب تمام شدن و خلق یک اثر معماری در ذهن خلاق معمار باقی می ماند و این از ویژگی های اصلی معماران است که با چالش ها مواجه می شوند و در برابر استرس ها صبوری می کنند و هر بار از نو خلق می کنند ….

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *