امروز برابر است با :1403-02-11

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری چیست؟ این سوالی است که در این نوشته به شکل کامل آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با گسترش زندگی شهری و مشغولیت های فکری، پیچیدگی های زندگی بشری هم بیشتر شده است به گونه ای که افراد بیشتر اوقات خود را در محیط های بیرون از خانه سپری می کنند، از طرفی توجه به رنگ و طراحی گرافیکی و تاثیرات آن ها بر ساکنان شهری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که مساله زیبایی و آرامش محیط شهر است که می تواند سلامت ذهنی و روحی افراد را در پی داشته باشد.

طبق نظر تیم معماری PMA با توجه به اینکه مهمترین عناصر موجود در یک شهر، بناها و ساختمان های آن شهر می باشند، به همین دلیل فرصت مناسبی برای طراحان گرافیک فراهم شده است تا بتوانند بر اساس اصول زیبایی شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و غیره، جذابیت هایی خلق نمایند و بینندگان را متاثر سازند. ساده تر اینکه به کارگیری ابزاری تحت عنوان گرافیک محیطی و تاثیر رنگ که از پر مخاطب ترین ها و در عین حال کاربردی ترین ها هستند، می تواند به برقراری و بهبود ارتباطات اجتماعی در سطح شهر و به ویژه اماکن عمومی کمک نماید.

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

گرافیک محیطی مناسب، علاوه بر تامین اهداف ذکر شده، می تواند در بالا بردن فرهنگ عمومی جامعه نقش مهمی را ایفا کند.

از طرفی کاربرد مفاهیم پایداری و اهداف توسعه پایدار در جهت کاهش اتلاف انرژی و آلودگی محیط زیست در معماری، مبحثی به نام معماری پایدار را به وجود آورده است. در این مقاله سعی شده تا به جایگاه و اهمیت گرافیک محیطی در ارتقاء بخشیدن به هویت بصری شهر با توجه به اصول و مبانی توسعه پایدار در معماری، پرداخته شود.

طراحی گرافیک چیست؟

طراحی گرافیک، هنر ارتباط بصری است که با آمیزش تصویر ها، واژه‌ ها و ایده ‌ها، اطلاعات و یا پیامی اثربخش را به مخاطب می رساند. طراحی گرافیکی نقش مهمی در کلیه مراحل پروژه های معماری و توسعه املاک دارد.

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

در واقع معماری و گرافیک در نقاط بسیاری با یکدیگر در ارتباط هستند به همین خاطر می‌ توان گفت که نحوه تعامل این دو با یکدیگر بسیار نزدیک و قابل توجه است. طراحی خوب به معماران کمک می کند تا مفاهیم خود را بهتر به هر جامعه هدفی نمایش دهند. به سرمایه گذاران کمک می کند تا پروژه های خود را به نحوی هوشمندانه تر  به بازار عرضه کنند. همینطور به تیم های املاک و مستغلات کمک می کند تا سریع تر املاک خود را بفروشند.

گرافیک محیطی

رد پای گرافیست‌ها، در هیچ‌ جا به اندازه محیط زندگی اجتماعی پر‌رنگ نمی ‌باشد. وقتی در خیابان قدیم می ‌زنیم، نشانه ‌های تصویری و گرافیکی بسیاری مشاهده می ‌شود که هر کدام سعی در ایجاد ارتباط با مخاطب دارند. حتی در جاده ‌های بیرون شهر و بیابان‌ ها نیز می ‌توان نمونه‌ هایی از آثار گرافیست‌ ها را دید.

به عنوان مثال، وقتی در جاده ‌ای در یک کویر در حال رانندگی هستید و چراغ بنزین اتومبیل شما روشن شده است، دیدن یک تابلوی پمپ بنزین که در ۲۰ کیلومتر جلوتر از شما قرار گرفته است، خیالتان را راحت و استرس را از شما دور خواهد کرد. همچنین تابلوی ورود ممنوع که در ابتدای یک خیابان نصب شده است، از بروز حوادث احتمالی جلوگیری می ‌کند. به عبارتی علاوه بر بناها و ساختمان های یک شهر، تابلو های راهنما که در سطح شهر و بیرون شهر دیده می ‌شود، بارزترین نمونه از گرافیک محیطی می‌ باشد.

کاربرد گرافیک در معماری

طراحی گرافیک ابزاری ارتباطی است که نقش مهمی در طراحی معماری دارد. شناخت کاربرد گرافیک و روانشناسی در معماری داخلی و رعایت آن ها به ما کمک می کند و موجب زیبایی بصری، نظم و هماهنگی مطلوب در طراحی فضای ما می شوند.

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

در اساسی ترین سطح خود، طراحی گرافیک به صورت بصری اطلاعات را با تایپوگرافی، رنگ و فرم به نمایش می گذارد. همچنین، بر تعامل ما با هویت مکان و فضا تأثیر می گذارد. از طراحی آرم گرفته تا جهت یابی بازدید کننده و اینفوگرافیک. به طور کلی می توان گفت طراحی گرافیک یک بخش جدایی ناپذیر معماری است.

بیشتر بخوانید : استرس های یک معمار

در ادامه به بررسی چند نمونه از تاثیر طراحی گرافیک بر معماری می پردازیم:

بیان استراتژی‌ های طراحی

گرافیک در این مرحله معماری به توسعه مطالعات استراتژیک اولیه، کاوش‌ های برنامه ‌های ارائه شده، طراحی برند های تجاری، نامگذاری ایده‌ ها و نمایش نتایج حاصل از تحقیقات کلیدی و مناطق ایده آل برای بازاریابی کمک خواهد کرد.

گرافیک و طراحی داخلی فضای مسکونی

مکان های خصوصی مانند خانه ها، مخصوص افرادی است که در آن زندگی می کنند. یک معمار می تواند با شخصی سازی یک دکوراسیون و ایجاد تغییرات، سلیقه و هویت شخصی خود را منعکس کند؛ اما طراح در طراحی داخلی بسیار کمک می کند تا آسایش و آرامش بصری کاربر پاسخ داده شود. بنابراین احتیاج است که طراح، ساختار زیبایی شناسی، فرهنگی و اجتماعی فردی را که از آن فضا استفاده می کند، شناخته و آن را در بهترین و درست ترین حالت ممکن به کار ببرد. یعنی گرافیک فضا باید مطابق با شخصیت خود فرد ایجاد شود .

 تصویرسازی و دیاگرام

تصویرهای گرافیکی برای ارائه های معماری، تصویر های یک پروژه معماری را به صورت ساده تر به تصویر می کشند که اغلب به بیننده این امکان را می دهند که بدون حواس پرتی، روی ویژگی های خاص متمرکز شود.

تلفیق نقشه ها و اینفوگرافیک ها

ارائه گرافیکی نقشه ها و اطلاعات پروژه نیز راهی برای درک بهتر فضا هستند؛ چرا که مفاهیم را به زیبایی منتقل و نقشه های معماری را با ساده سازی و تاکید بر ویژگی های اصلی و تفکیک حوزه ها، قابل درک و خواناتر نمایش می دهند.

تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

چاپ کاتالوگ ها و بروشور ها

طراحی گرافیکی و چاپ شده به صورت کاتالوگ برای معماران، ابزاری برای تبلیغات و ارائه اطلاعات جامع در قالب یک مجموعه کوچک می باشد. این اطلاعات چاپی می تواند با گرافیک مناسب اطلاعات را به نحوی مختصر اما جامع به افراد انتقال دهد.

نشانه و المان های گرافیکی

برای پیمایش در فضای داخلی و خارجی در پروژه های معماری پس از تکمیل ساخت و ساز، علایم و نشانه های گرافیکی می تواند در نحوه حرکت و تعامل با یک فضا، بازدید کنندگان را راهنمایی کند برای مثال المان های گرافیکی به کار رفته برای مسیریابی و یافتن مسیرهای مورد نظر که به کاربران کمک می کند در زمان کمتر و بدون سردرگمی مسیر را ادامه و به حوزه مورد نظر دسترسی یابند.

تکمیل پروژه

حتی پس از اتمام پروژه، معماران می توانند طرح هایی را ایجاد کنند که معماری و طراحی فضا را تکمیل کند یا عملکرد فضایی را بهبود بخشد.

نتیجه گیری:

در این نوشته به بررسی تاثیر طراحی گرافیک بر معماری پرداختیم .

طراحی گرافیکی در تمامی مراحل پروژه های معماری می تواند عاملی شتاب دهنده و کمکی چشمگیر برای معماران باشد؛ به نحوی که هدف و ایده های اصلی خود را بیشتر نمایش داده و تمامی وجوه و جنبه های لازم یک پروژه را بهتر و واضح تر به تصویر بکشند. ضمن اینکه سبب ارتقاء تعاملات با کاربر، خریدار و حتی واضح سازی ایده برای ساخت در مرحله اجرا  شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *