امروز برابر است با :1403-02-11

به کارگیری رنگ ها در فضای داخلی

چگونه رنگ ها را در طراحی داخلی استفاده کنیم؟ چه نکاتی در انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی وجود دارد؟

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم.

تعریف رنگ

دانش شناخت رنگ در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آنچه به صورت عمومی تحت عنوان «رنگ» می ‌شناسیم به صورت علمی از دو مفهوم «رنگ» و «نور» تشکیل شده که از ماهیتی متفاوت برخوردارند.

رنگ ‌های اصلی شامل رنگ های «قرمز»، «زرد»، «آبی» است.  از ترکیب این سه رنگ همه رنگ‌ ها‌ی ممکن بوجود می آیند. این ترکیب شدن را ترکیب افزایشی می ‌گویند.  با ترکیب رنگ سفید یا مشکی به آن ‌ها می ‌توان به کیفیت‌ های بصری متفاوتی مثل درخشندگی یا رنگ مردگی رسید.

رنگ چه نقشی در دکوراسیون داخلی خانه ها دارد؟

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ ها شده است. با این وجود رنگ ‌ها در زندگی ما نقش پر رنگ و بعضا بسیار موثری را ایفا می‌ کنند.

درک این ارتباطات، میانبری به قلب مردم، تحریک احساسات و شاید حتی رفتاری خاص مانند پدیدار شدن احساسات و خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا به فکر استفاده هوشمندانه از رنگ ها در فضای داخلی بیفتند.

به کار گیری رنگ در طراحی داخلی

انواع رنگ ها

در طبیعت، سه رنگ اصلی وجود دارد که قرمز، زرد و آبی هستند. رنگ های فرعی از ترکیب این سه شکل تشکیل می‌شوند.

به عنوان مثال، ترکیب قرمز و زرد نارنجی، ترکیب آبی و زرد سبز و ترکیب آبی و قرمز بنفش می شود.
رنگ هایی که در مقابل طیف رنگی قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می شوند.

از دیدگاه روانشناسی هر رنگی دارای دمای مشخص نیز هست.

برخی از رنگ ‌ها در دسته رنگ ‌های سرد قرار می‌ گیرند و برخی دیگر در دسته رنگ‌ های گرم هستند.

رنگ‌ های گرم، رنگ ‌هایی هستند که انرژی و حرارت خاصی را در روحیه فرد ایجاد می‌ کنند از این رو بیشتر در فضاهایی که نیاز است انرژی فرد دو چندان شود مانند آشپزخانه استفاده می ‌گردد.

سیاه، سفید و خاکستری رنگ های خنثی هستند. معمولا این رنگ ها در سبک مینیمال بیشتر دیده می شود.

رنگ های خنثی ترکیبی از تمام رنگ های اصلی است که منجر به بی رنگ شدن خواهد شد.

از طرفی رنگ‌ های سرد معمولا جز دسته رنگ ‌هایی هستند که فرد را به آرامش دعوت می‌ کنند و بیشتر در فضاهای آرام خانه مانند اتاق خواب استفاده می‌ شوند.

بیشتر بخوانید : طراحی داخلی فضاهای اداری

عنصر حیاتی رنگ در طراحی داخلی

رنگ یک بخش ضروری از طراحی داخلی است. بنابراین، مطالعه رنگ برای طراحی داخلی و اثرات رنگ اهمیت حیاتی دارد. همانند دلیل شاد بودن یک فرد در روز آفتابی است و همچنین دلیل ناراحت بودن فردی در روز بارانی می باشد.

به کار گیری رنگ در طراحی داخلی

رنگ شامل انرژی می باشد که در احساسات و فرآیندهای شناختی تاثیر دارد. رنگ ها خاطرات را زنده می کنند و حواس را بر می انگیزند و افراد را به واکنش های فیزیکی و روحی می کشانند.

هنگامی که رنگ ها مشاهده می شوند و به مغز منتقل می شوند، مغز یک هورمون تولید می کند که بر وضعیت عاطفی فرد، احساسی و میزان انرژی تاثیر می گذارد.

به دلیل اینکه امواج رنگی می توانند توسط بدن جذب شوند، اثر رنگ نمی تواند تنها به ادراک بصری محدود شود.

اهمیت رنگ در هارمونی

رنگ ‌ها بخش مهمی از قانون هارمونی را تشکیل می ‌دهند.

طبق گفته روانشناسان رنگ می ‌تواند به صورت مستقیم در ذهن ناخودآگاه انسان تاثیر بگذارد و در رفتار و احساست او تغییر ایجاد کند از این رو استفاده از رنگ ‌هایی که در کنار یکدیگر تعادل، هماهنگی و یکی شدن را نشان دهد در قوانین هارمونیک بسیار مهم است.

در واقع اگر بخواهیم فضاهای داخلی خانه را طبق اصل هارمونی رنگ‌ آمیزی کنیم باید ترکیبی از سایه‌ های روشن و تیره رنگ‌ های گرم و سرد در کنار هم استفاده کنیم.

نکاتی برای ست کردن رنگ ها در دکوراسیون داخلی

حالتی در انتخاب‌ ها وجود دارد که برای ایجاد تسلط بر نحوه انتخاب رنگ بسیار مفید است و آن قانون ۶۰-۳۰-۱۰ است. این قانون را همواره در ذهن تثبیت کنید تا ملکه ذهن شما شود، رنگ اصلی ۶۰ درصد طرح رنگ شما را تشکیل خواهد داد، رنگ مکمل ۳۰ درصد آن را و سایه یا لهجه مورد نظر ۱۰ درصد از طرح رنگ را تشکیل می‌دهد. با این دیدگاه کار شما نیز آسان ‌تر می ‌شود.

به کار گیری رنگ در طراحی داخلی

همچنین وقتی رنگ های اصلی را می فهمید، می توانید آن رنگ ها را با رنگ های خنثی ترکیب کنید؛ زیرا هنگامی که یک رنگ اصلی را با رنگ خنثی ترکیب کردید، می توانید سایه ای تیره یا روشن ایجاد کنید.

عاقلانه انتخاب کنید!

یک نکته ‌ی مهم در انتخاب رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی آن است که صرفا بر اساس زیبایی انتخاب نکنید. در نظر داشته باشید که قرار است مدت ‌ها با رنگی که انتخاب می کنید، زندگی کنید و باید اثراتی که این رنگ ‌ها بر روحیه‌ ی شما می‌گذارند، اثرات نامطلوبی نباشد. اگر روحیات هیجانی و ماجراجویانه دارید، ممکن است رنگ ‌های تند برایتان مناسب باشند. اما اگر فردی با روحیات آرام هستید، باید رنگ ‌های ملایم را انتخاب کنید.

به کار گیری رنگ در طراحی داخلی

یک عامل مهم دیگر در انتخاب رنگ ‌ها توجه به تناسب رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی است. پرده‌ ها، سرامیک‌ ها، دیوارها، مبلمان، میز و صندلی و سایر وسیله‌ ها باید با هم تناسب رنگ داشته باشند. بنابراین قبل از آن که یک رنگ معین را انتخاب کنید، به چیزهایی که رنگ آن ‌ها از قبل تعیین شده و در محیط مربوطه وجود دارند دقت کنید.

برای مثال ممکن است در یک آپارتمان که تازه خریداری کرده ‌اید، هیچ رنگی وجود نداشته باشد، اما رنگ سرامیک ‌ها قرمز باشد؛ بنابراین به ناچار باید رنگ قرمز و رنگ ‌هایی را که با آن تناسب دارند را انتخاب کنید، مگر اینکه قصد تعویض سرامیک‌ ها را داشته باشید!

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *