امروز برابر است با :1403-02-11

ویژگی های یک قرارداد معماری

در هر معامله‌ای نوشتن قرارداد به شیوه درست و حرفه‌ای جزء موضوعات مهم و تاثیرگذار است. در رشته معماری و طراحی هم داشتن یک قرارداد کامل و شفاف، تکمیل شدن پروژه و به بار نشستن آن را تضمین می ‌نماید.

در این نوشته به شکل کامل درباره قرارداد معماری و ویژگی های آن صحبت خواهیم کرد.

نام‌ های دیگر این قرارداد چیست؟

قرارداد طراحی نقشه، قرارداد معماری ساختمان، قرارداد مشاوره معماری

قرارداد مشاوره طراحی و معماری چیست؟

به طور کلی برای این که بتوان فعالیتی را پیش برد، حتما نیاز است قراردادی برای آن کار در نظر گرفته شود. قرارداد مشاوره طبق آیین نامه ارائه خدمات مشاوره نوشته می‌ شود. در این قرارداد کارفرما از مشاور درخواست کشیدن نقشه و معماری سازه را دارد؛ به طوری که هم نقشه مطابق با قانون باشد و هم استحکام و استانداردهای ساخت‌ و ساز در آن رعایت شود.

البته تنها افرادی می توانند فضای داخلی یک ساختمان را تغییر دهند که مدارکی مبنی بر مالک بودن ارائه داده و طبق قانون در این زمینه مشکلی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید : فرصت های شغلی هم راستا با معماری

قرارداد طراحی معماری باید شامل چه مواردی باشد؟

قرارداد طراحی شامل بندهایی است که در آن مشخصات طرفین، موضوع قرارداد و محل پروژه، مدت زمان اجرا و مبلغ قرارداد، همچنین نحوه پرداخت ها، تعهدات هر یک از طرفین قرارداد ( کارفرما و طراح)، موارد مربوط به فسخ قرارداد، نحوه داوری و حل اختلاف ها و موارد مربوط به شرایط خصوصی و موارد خاص باید مشخص شود.

قرارداد معماری

در ادامه هر یک از این موارد را توضیح خواهیم داد:

طرفین قرارداد

اگر قرارداد با شرکت خاصی صورت گرفته باشد، ضروری است که تمامی اطلاعات شرکت اعم از تاریخ ثبت و … در این مود قید شود، در این مورد اطلاعات مربوط به شرکت و مدیریت شرکت نیز در قرارداد ثبت می گردد.

در صورتی که کارفرما یک فرد باشد، لازم است که شماره ملی فرد مورد نظر در قرارداد وارد شود و در مواردی که شرکتی به عنوان کارفرما شناخته می شود، نیاز به وارد کردن شماره ثبتی این مرکز است.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد همان کار و پروژه ای‌ است که به منظور انجام آن، قرارداد تنظیم می‌ شود. در این بخش از قرارداد، به طور مفصل و کامل درباره پروژه‌ ای که قرار است انجام شود توضیح داده می ‌شود. همچنین تمامی کارهایی که کارفرما از پیمانکار و طراح پروژه انتظار دارد در این بخش از قرارداد نوشته می گردد.

اسناد و مدارک قرارداد

به محض انعقاد این موافقت نامه، معمار باید کلیه و همه اسناد مورد نیاز جهت تأیید توسط مالک یا دولت را در اختیار مالک قرار دهد.

این مسئولیت معمار است که اسناد گفته شده را با پیمانکار ساخت و ساز عمومی بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که همه برنامه ها در دستورالعمل های بودجه مندرج قرار دارد.

قرارداد معماری

مدت قرارداد

یک قرارداد پیمانکاری ممکن است به صراحت مدت زمانی را که یکی از طرفین ملزم به اجرای تمام یا قسمتی از تعهد خود است را بیان کند.

طبق اصول، شروع قرارداد و فرایند طراحی از زمانی خواهد بود که کارفرما مدارک لازم (شامل برگه دستور نقشه، معرفی نامه طراح، فیش های واریز 50% دستمزد طراحی، فایل کامپیوتری کروکی نقشه برداری و در صورت لزوم گزارش مهندس ژئوتکنیک و کد ارتفاعی) را به طراح تحویل داده و رسید اخذ نماید.

مبلغ قرارداد و جریمه تأخیر در اجرای موضوع قرارداد

تعیین قیمت در قرارداد یکی از مسائل مهم و اساسی می باشد. مبلغ قرارداد در چهارچوب بخشنامه ابلاغی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و تعرفه ابلاغی سازمان نظام مهندسی استان مربوطه تعیین می گردد.

شیوه پرداخت مبلغ قرارداد 

معمولا شرایط پرداخت یک امر توافقی است. یعنی این که پیمانکار و کارفرما بر سر چگونگی پرداخت شدن هزینه باید با هم به توافق برسند. اما مدل‌ های ثابتی نیز برای پرداخت وجود. به عنوان مثال:

مقداری از مبلغ قرارداد پیش از شروع به کار و در زمان عقد قرارداد به پیمانکار یا شرکت دکوراسیون داخلی پرداخت ‌شود.

  • درصدی از قرارداد بعد از انجام 25 درصد از قرارداد پرداخت شود.
  • مبلغی از قرارداد بعد از به پایان رسیدن 50 درصد از کار پرداخت شود.
  • مابقی مبلغ قرارداد نیز در انتهای کار به پیمانکار پرداخت شود.
  • کارفرما می‌ تواند درصدی از هزینه قرارداد را به عنوان ضمانت و گارانتی نزد خود نگه دارد. این مبلغ بعد از تایید حسن انجام کار و پس از پایان دوره ضمانت و رفع مشکلات احتمالی به پیمانکار پرداخت می ‌شود.

تعهدات کارفرما و طراح

کلیه تعهدات در به صورت کامل در این بخش نوشته می شود. به عنوان مثال کارفرما باید کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای اجرای موضوع قرارداد را در اختیار طراح قرار دهد. این مدارک شامل موارد زیر می باشند یا  طراح باید از تمام توان فنی خود جهت ارائه بهترین طرح ممکن استفاده کند.

فسخ قرارداد

در این بخش از قرارداد، مواردی عنوان می‌ شود که در صورت بروز هر کدام از آن ‌ها، می ‌توان قرارداد را به پایان رساند یا به نوعی قرارداد را فسخ کرد.

چنانچه مجموع روزهای توقف و تعطیلی اجرای موضوع قرارداد به دلیل قصور کارفرما باشد و یا کارفرما در اجرای تعهدات دیگر خود در این قرارداد قصوری کرده باشد، طراح می تواند یک طرفه به دلیل قصور کارفرما در اجرای تعهدات خود، این قرارداد را فسخ نماید.

چنانچه در هر مرحله از اجرای موضوع قرارداد، طراح در اجرای تعهدات خود در این قرارداد قصوری کرده باشد، کارفرما می تواند پس از اعلام رسمی این موضوع به طراح، قرارداد را فسخ نماید.

شرایط قهریه (فورس ماژور)

در مواردی که به علل ناشی از شرایط قهری (شرایط خاص مندرج در قانون از جمله، سیل، زلزله و …) که رفع آن خارج از حیطه توانایی و اقتدار طرفین قرارداد باشد و انجام بخشی از موضوع قرارداد و یا تمام آن غیرممکن گردد، در صورت فسخ قرارداد هیچ یک از طرفین حق مطالبه خسارت و ضرر و زیان وارده را نخواهد داشت و صرفا هزینه های انجام شده برای پیشبرد موضوع قرارداد بعلاوه حق الزحمه طراح تا آن زمان، توسط طراح از مبلغ قرارداد دریافتی برداشت شده و مابقی این مبالغ به همراه مدارک مربوط به هزینه ها به کارفرما برگردانده می شود.

امضاء و اثرانگشت کارفرما/طراح یا نماینده قانونی ایشان

هر دو طرف معامله باید در کنار امضای خود، نام و نام خانوادگیشان را به صورت کامل به همراه تاریخ نوشته و اثرانگشت هم بزنند. صفحاتی که به وسیله کاربن پر شده ‌اند نیز باید بدون کاربن امضا شوند.

نکات حقوقی فنی در قرارداد معماری و طراحی

هر قراردادی قبل از تایپ شدن، نسخه ‌های پیش‌ نویسی دارد که مطالعه کامل و مو به موی بندهای آن را باید جدی گرفت. قبل از تایپ شدن و امضا کردن آن، باید اطمینان حاصل کنید که موافق تمام بندهای پیش‌ نویس هستید؛ چرا که بسیاری از پرونده ‌هایی که طرفین از یکدیگر شکایت داشته‌ اند به این مربوط است که در امضا کردن این متن عجله به خرج داده ‌اند.

در متن قرارداد باید از واژه ‌ها و کلماتی استفاده کرد که شفاف باشند و کوچک ‌ترین ابهامی نداشته باشند. این مورد جزو مسائل حقوقی فنی به حساب می ‌آید. یک کلمه اگر باعث شود که بیش از یک تفسیر از متن شما صورت بگیرد، می ‌تواند حسابی برایتان دردسر ایجاد کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *