امروز برابر است با :1403-02-11

فرصت های شغلی هم راستا با معماری

امروزه تغییر وضعیت حرفه ای در زمینه معماری غیر معمول نیست. بعد از مدتی ممکن است از کارهای یکنواخت در زمینه معماری خسته شوید یا به انتخاب خود با کار نیمه وقت زمان بیشتری برای خود ایجاد کنید. حتی می توانید کار تمام وقت خود را داشته باشید اما هم راستا تصمیم به ادامه تخصص دیگری بگیرید. اما همیشه پیدا کردن مهارت از دل کاری که در آن تخصص دارید بهتر از شروع از مرحله صفر است.

از آنجا که تیپ شخصیتی یک مهندس معمار تلفیقی از خصوصیات یک مهندس و هنرمند است، خلاقیت و تلاش تا رسیدن به هدف از مهم ترین خصوصیات تیپ شخصیتی یک مهندس معمار موفق محسوب می شود. ذهن خلاق و ذوق و قریحه هنری باعث می شود یک مهندس معمار بتواند درک درستی از فضا سازی و طراحی محیط داشته باشد.

فرصت های شغلی هم راستا با معماری

در واقع معماران به دلیل مهارت هایی مثل یافتن راه حل های خلاقانه، ترکیب اطلاعات، مدیریت پروژه و … می توانند علاوه بر مشاغل مرتبط با طراحی و معماری، در بسیاری از مشاغل نیز موفق باشند.

فرصت های شغلی هم راستا با معماری

در ادامه به برخی از فرصت ها ی شغلی هم راستا با معماری اشاره می کنیم:

حرفه های هنری و طراحی

در صورتی که پس از فارغ التحصیلی متوجه شوید که معماری واقعیتی دور از وجودتان است، طراحی و هنر را دنبال کنید. در واقع معماری نوعی هنر است که باعث تسهیل ایجاد ارتباط مستقیم بین تحصیلات به عنوان معمار می‌ شود، حرفه‌ اصلی شما طراحی و هنر است. گزینه ی دیگر پیش رو ترکیب کردن این دو رشته با هم است مانند طراحی گرافیک و معماری. به نظر می‌رسد برقراری ارتباط از طریق گرافیک برای معماران آسان ‌تر است.

طراح گرافیک

طراحی آگهی، بروشور، اینفوگرافیک، جلد کتاب، طرح بندی مجله، آگهی های دیجیتال، و غیره از مهارت هایی است که یک معمار به دلیل آشنایی با اصول اولیه گرافیکی و به عنوان طراحی موفق به صورت دستی یا دیجیتالی قادر به انجام آن خواهد.

کار به جای مهندس عمران یا بالعکس

کار مهندس معمار و مهندس عمران در برخی از پروژه های موجود در کشور با یکدیگر تداخل کرده است. یعنی گاهی به جای مهندس معمار از مهندس عمران و برعکس استفاده می شود. البته به طور کلی حوزه کاری مهندس معمار از یک مهندس عمران محدودتر است.

آرتیست

یک معمار به راحتی می تواند رابطه ای مناسب میان فضا و هنر ایجاد کند و با المان های تزیینی ای چون: مجسمه و تابلو های هنری بدون الزام در وجود کاربری فضا به شکلی تاثیر گذار طراحی شود.

عکاس معماری

عکاسی تخصصی از درون و نمای بیرونی ساختمان ها و سازه ها برای معماران به دلیل دید زیبایی شناختی و شناخت اجزا و دیتیل های معماری، موفقیت زیادی به همراه دارد. یادگیری و شناخت تخصصی عکاسی می تواند هنر شما را تکمیل و به سمت مناسبی هدایت کند که زمینه کاری زیادی برای شرکت های مختلف از عکاسی دکوراسیون داخلی فضاهای مختلف، نمای ساختمان ها، عکاسی برای گزارش های تصویری خبری و یا عکاسی از مبلمان برای فروشگاه ها همه و همه پیش روی شماست.

طراح پارچه

طراحی منسوجات نیازمند حساسیت به مبحث رنگ و رنگ شناسی تخصصی و همچنین بافت، الگو و فرم است. رابطه بین پوسته و سازه در در بعضی موارد فراتر از سازه ی معماری و ساختمانی اهمیت دارد که این ارتباط را طراحی منسوجات می تواند به خوبی برقرار کند و حسی متفاوت را به بیننده القا کند.

طراح لباس

طراحی لباس

طراحی لباس و اکسسوری از کارهایی است که معماران می توانند در صورت علاقه و در صورت آشنایی با طراحی مد و ترندها، آشنایی با پارچه ها و متریال ها و زیور آلات به آن وارد شوند و امروزه ترکیب معماری و طراحی لباس بسیار رایج گشته و این دو رشته را به هم مرتبط تر از گذشته و همکاری معماران و طراحان لباس را نزدیکتر ساخته است.

طراح وبسایت

طراحی وب سایت

امروزه به دلیل پیشرفت و گرایش به سمت دیجیتالی شدن، طرح بندی وب سایت از جمله مواردی است که همه معماران نه تنها برای وبسایت های خود بلکه به عنوان کاری مجزا با سبکی خاص و ظریف برای معرفی کارها و رزومه خود به آن نیاز دارند. از این رو در زمینه طراحی وبسایت و انجام کارهای گرافیکی، به دلیل شناخت اصول اولیه طراحی و آشنایی با گرافیک و تمرکز بصری مناسب می توانند در این زمینه نیز با یادگیری دانش های مرتبط به فعالیت بپردازند.

طراح صنعتی

طراح صنعتی

بسیاری از شرکت های معماری، شعبه های طراحی صنعتی نیز دارند. طراحی صنعتی در کل به ارائه اشیا در مقیاسی کوچکتر از تولید انبوه می پردازد. برای مثال یک ساختمان که با هدفی خاص و طراحی ای منحصر به فرد شکل می گیرد در دسته ی طراحی صنعتی جای دارد.

بیشتر بخوانید : معمار خوبی باشیم

طراح مبلمان

طراحی مبلمان را می توان شاخه ای منشعب شده از معماری دانست و کاربرد آن را می توان در طراحی های جزیی، مانند آثار طراحی شده توسط معمارانی چون رنزو پیانو، زاها حدید و کریم رشید مشاهده کرد.

طراحی بازی‌ های ویدیویی

طراحی بازی‌ های ویدیویی

مرزهای بی حد و حصر طراحی با دنیای مجازی یکی از سرگرم کننده ‌ترین رشته‌ ها را پدید آورده است که فارغ التحصیلان معماری می ‌توانند وارد آن شوند. ساخت معمارانه ی بازی ‌های ویدیویی یکی از روش‌ هایی است که به شما اجازه ی تصورات آزادانه را می‌ دهد و به استدلال های فضایی شما می ‌تواند عمق بیشتری اضافه نماید.

حرفه ‌های خارج از طراحی

اگر احساس می ‌کنید علایق شما خارج از موارد ذکر شده است، در ادامه چند حرفه‌ خارج از زمینه‌ طراحی به شما پیشنهاد می‌شود که عمدتا در زمینه‌ ی علوم انسانی قرار دارد. ذاتا معمار به سمت تجارت انسانی هدایت می ‌شود. طراحی، جوهره ی تحصیلات است و می ‌تواند شما را به فرد قوی تری در حوزه ی حرفه ‌ای خودتان تبدیل نماید.

آموزگار/ استاد

معلمان جوان در مدارس معماری امروزه بیشتر دیده می ‌شوند و در صورتی که هنوز در مورد زمینه ‌ی شغلی خود نتوانسته اید تصمیم قاطعی بگیرید، تدریس به مدت یک یا دو سال ایده آل ‌ترین کار ممکن است. تدریس همانند یک خیابان دو طرفه است، به خصوص در سنین جوانی روش عالی برای یادگیری از دانش آموزان و منعکس کردن دیدگاه معماری خود است.

نویسنده

نویسندگی یا روزنامه نگاری یکی از روش ‌های عالی برای بهره گیری از آموزش ‌های معماری است. می ‌توان با استفاده از زبان توصیفی و سخنوری بین پروژه های پیچیده ارتباط برقرار کرد و نظرات استادان و منتقدان در این زمینه را جویا شد. نویسنده شدن راهی برای برقراری ارتباط با جهانی دیگر است.

کارآفرین

حل مسئله، تفکر خلاقانه و هنر تجسم سه مهارت اساسی برای هر معمار و کارآفرین است که می ‌توانند از این مهارت ‌ها به نفع خود استفاده کنند. تجربه‌ ی کار با مفاهیم انتزاعی و تعاملات انسانی می‌ تواند شما را به رقیب قوی برای روش‌ های فکری جایگزین تبدیل نماید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *