امروز برابر است با :1403-02-11
تخصص های حرفه ای یک معمار

تخصص های حرفه ای یک معمار

تخصص های حرفه ای یک معمار چیست؟ یک معمار خوب باید چه تخصص هایی داشته باشد؟

معماری یک رشته تخصصی است که ترکیبی از صنعت ساختمان سازی، هنر، صنعت اقتصاد، روان شناسی، محیط زیست و … می باشد. در هنر معماری، معمار می تواند از سبک های مختلفی برای طراحی فضاها با توجه به کاربرد هایشان استفاده کند.

اما با افزایش رقابت بی پایان در بازار کار، لازم است که هر معمار، مهارت های لازم و مرتبط با کار خود را کسب کند. بدون حاشیه اجازه دهید برویم سر اصل مطلب و نگاهی به مجموعه مهارت های تخصصی بیندازیم که هر معمار خوب، باید داشته باشد.

طراحی ابتدایی از مهم ترین مهارت های معماری

طراحی، یک قسمت کاملا مهم از مجموعه مهارت های معمار به شمار می رود. طراحی های سریع، اغلب در مراحل اولیه مفهوم سازی که توسط معماران انجام می شود، بسیار مهم هستند.

طراحی، نه تنها توسط معماران برای تجسم فرم یک ساختمان استفاده می شود، بلکه در بررسی کلی ساختمان نیز نقش اساسی دارد. همچنین معماران خوب، غالبا در ارتباطات خود با مشتری از طراحی ها بهره می گیرند. طراحی ها، نه تنها به ارتباط واضح کمک می کنند، بلکه از لحاظ بصری نیز جذاب هستند؛ بنابراین، طراحی، جزو مهم‌ترین مهارت های معماری است که هر معمار باید داشته باشد.

کار گروهی

کار تیمی در دنیای معماری ضروری است. سحر و جادوی معماری به تنهایی در دفتر کار شما اتفاق نمی افتد، بلکه روی یک میز گرد که در آن تمام تیم ساخت و ساز بحث و گفتگو می کنند رخ می دهد.

البته یک معمار خوب لازم نیست در تیم تنها یک سرگروه خوب باشد، بلکه باید یک عضو گروه خوب نیز باشد. یعنی یک معمار هوشمند هم رهبری می کند و هم همراه با هدایت تیم خود و انگیزه دادن به آن ها، بخشی از تیمی خواهد بود که در همه فرایند ها شرکت می ‌کند.

حال تصور کنید در یک طرح ساختمانی که معمار و مهندس ساخت و ساز آن با هم هماهنگ نیستند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چگونه اعضای تیم تشخیص می دهند چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهند؟

نرم افزار

با ورود نرم ‌افزار های مهندسی و گرافیکی به دنیای معماران و استفاده گسترده در تمام دنیا، یک معمار باید توانایی کار با این دسته از نرم‌ افزار‌ ها را داشته باشد، مثل auto cad ،3dmax ،revit ، photoshop و… این نرم ‌افزار ها همواره در حال تغییر هستند، پس باید همواره آموزش ببینید و به روز باشید.

تخصص های حرفه ای یک معمار

مهم ترین نرم افزار های تخصصی و کاربردی مهندسی معماری عبارتند از:

Auto Cad

نرم افزار طراحی های دو بعدی و سه بعدی و علوم مهندسی مرتبط با نقشه کشی (دریافت بسته آموزش نرم افزار Auto Cad)

3D Max

نرم افزار ساخت و متحرک سازی مدل های سه بعدی

Revit

نرم افزار مدل سازی و طراحی نقشه های ساختمانی

V-ray

نرم افزار رندر گرفتن در کل نرم افزارهای سه بعدی

ArchiCAD 17

نرم افزار طراحی، ترسیم و تحلیل سه بعدی ساختمان

Floor Plan 3D

نرم افزار طراحی مدل های سه بعدی از منازل و ساختمان ها

Sketchup

نرم افزار ساخت اشکال سه بعدی

در چند سال اخیر نیز عملا کار با دست به عنوان ارائه منسوخ شده است و نرم ‌افزار ها مورد استفاده قرار می گیرند و همواره در حال بهتر شدن هستند.

نقشه کشی ویژه شهرداری

یکی دیگر از تخصص های لازم یک معمار آشنایی با استاندارد های موجود در بازار کار و توانایی ارائه طراحی معماری مطلوب از دیدگاه شهرداری، توانایی ترسیم نقشه‌ های شهرداری با کمک نرم افزار و توانایی طراحی پلان مسکونی در زمین محدود می باشد.

نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی از جمله مباحثی است که همواره در حوزه زیبایی شناسی مطرح می شود و یکی از هنرهایی که نقش نورپردازی در آن بسیار پررنگ است هنر معماری است. در حقیقت نورپردازی یک اصل بسیار مهم و جدایی ناپذیر در معماری و دکوراسیون داخلی می باشد.

تخصص های حرفه ای یک معمار

این موضوع به خوبی در معماری گذشته ایران رعایت می شد و باعث برقراری ارتباط احساسی با فضا بود. در طول دو دهه گذشته نورپردازی و بازی با نور نقش منحصر به فردی را در ساختار و شکل گیری ساختمان های معماری ایفا کرده است.

نورپردازی فضاهای معماری در دسته بندی متفاوتی اعم از: نورپردازی سقف، نورپردازی ساختمان، نورپردازی نما، نورپردازی آشپزخانه، نورپردازی اتاق خواب، نورپردازی پذیرایی، نورپردازی نمای رومی، نورپردازی استخر، نورپردازی محوطه و … تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید : معمار خوبی باشیم

سبک شناسی در معماری داخلی

انواع سبک معماری از بیرون کالبد تا درون کالبد فضایی، بر عواملی همچون شیوه‌ طرح ‌ریزی، نوع چیدمان، تزئینات مورد استفاده، عناصر مصرفی و کارکردی، نوع نورپردازی «مصنوع یا طبیعی»، استفاده از زمینه‌ های رنگی متداول، استفاده از خطوط هندسی، مبلمان و تجهیزات عملکردی و غیره تاثیر گذار است.

درک محتوای هر سبک معماری داخلی، مبتنی بر شناخت مفاهیم و ویژگی‌ های عملکردی و اجزاء مورد استفاده به عنوان عناصر تزئینی، جایگاه تغییرات خلاقانه را، برای هر طراحی مجسم نموده است و ارائه‌ی فضایی منتسب به یک سبک معماری داخلی، نیازمند اجرای تمامی جزئیات طرح نمی ‌باشد.

زمینه های معماری

مشاغل معماری می تواند متفاوت باشد: برخی از آن ها در طراحی ساختمان های مسکونی یا تجاری تخصص دارند، در حالی که برخی دیگر بر روی محوطه سازی، توسعه شهری، طراحی داخلی و ساختمان های سبز تمرکز دارند. همچنین یک شاخه از معماری وجود دارد که با امکانات صنعتی سروکار دارد. در واقع زمینه های تخصصی اصلی معماران در زیر خلاصه می شود:

  • مسکونی
  • تجاری
  • محوطه سازی
  • معماری داخلی
  • طراحی شهری
  • طراحی ساختمان سبز
  • معماری صنعتی

اجرا

مبحث اجرا نیمه دوم تخصص یک مهندس معمار هست، به طوری که شما بعد از طراحی باید توانایی مدیریت اجرا پروژه رو داشته باشید و حتما سعی کنید قبل از ورود به بازار کار در زمینه اجرا تجاربی را کسب کنید.

شما باید با متریال های روز دنیا آشنا باشید و آخرین متدهای معماری را چه در زمینه طراحی و چه اجرا اشراف داشته باشید.

نکات پایانی

همان طور که گفتیم، از یک مهندس معمار انتظار می رود از دانشی تخصصی در مورد اصول ساختمان سازی بهره مند باشد. وی وظایف گوناگونی به عهده دارد و به جنبه های الکتریکی، مکانیکی و ساختاری یک پروژه ساخت و ساز واقف است.

مهندس معمار فرصت های شغلی زیادی را به صورت کارهای پروژه ای پیش رو دارد و پیشرفت کاری مهندس معمار به میزان زیادی به مهارت ها، شایستگی ها و تجارب او ارتباط دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *