امروز برابر است با :1403-02-11

راهکارهای افزایش هوش سه بعدی و تجسم

در این نوشته به بررسی راهکار های افزایش هوش سه بعدی و تجسم ، هوش دیداری / فضایی یا تصویری ، خواهیم پرداخت.

هوش فضایی یا توانایی دیداری فضایی چیست؟

متخصصان به توانایی تولید، نگهداری، بازیابی و تبدیل تصاویر دیداری ساختار یافته، هوش فضایی می گویند. این ویژگی ذهنی باعث می شود که معماران و مهندسان خبره هنگام طراحی ساختمان ها همه ابعاد را با هم ببینند و نیز ظرفیتی است که اجازه می دهد تا یک شیمی‌دان بتواند ساختار سه بعدی یک مولکول را تصور کند یا یک جراح نتایج حرکات خود را در بدن انسان حدس بزند.

این نوع هوش در یک کلمه، توانایی درک پدیده های بصری است. یادگیرنده های دارای این نوع هوش، گرایش دارند که با تصاویر فکر کنند و برای به دست آوردن اطلاعات نیاز دارند یک تصویر ذهنی واضح ایجاد کنند. آن ها از نگاه کردن به نقشه ها، نمودارها، تصاویر، ویدیو و فیلم خوششان می آید.

تقویت هوش سه بعدی یا فضایی

طراحی معماری و سازماندهی فضاها بدون تجسم درست معمار از تعریف فضا و تجسم سه بعدی مکان ها امری بی معنی است و در زندگی و حرفه معمار از اهمیت زیادی برخوردار است، در واقع تقویت تجسم معماری و هوش سه بعدی یکی از شاخصه های یک معمار خوب است، بدون داشتن تصور و شبیه سازی معماری در ذهتان بدون شک نمی توانید طراحی مناسب و قابل قبولی داشته باشید.

خوشبختانه می توان گفت هوش فضایی صرفا استعدادی ذاتی نبوده و با یادگیری راهکارها و تمرین های روزانه می توان این مهارت را آموخت و تقویت نمود.

ساختن پازل، خواندن، نوشتن، درک نمودار ها و شکل ها، حس جهت شناسی خوب، طراحی، نقاشی، ساختن استعاره ها و تمثیل های تصویری (احتمالا از طریق هنر های تجسمی)، دستکاری کردن تصاویر، ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی، تفسیر تصاویر دیداری نمونه ای از این تمارین هستند.

یک معمار باید با تمرین روزانه تقویت تجسم معماری و هوش سه بعدی خود را ارتقاع ببخشد در ادامه چند روش افزایش مهارت های ذهنی را کامل توضیح خواهیم داد:

بازی شطرنج و تقویت تجسم معماری

بازی شطرنج شما را به چالش وا میدارد تا به صورت ذهنی حرکت های حریف و خودتان را پیش بینی و تجسم کنید. حفظ ترکیب فضایی بازی و مهره ها در ذهن و مقایسه گزینه های موجود و انتخاب بهترین حرکت می تواند کمک بسیار بزرگی برای تجسم آنچه به چشم نمی بینید باشد.

افزایش هوش سه بعدی با بازی شطرنج

با انجام این کار شما علاوه بر سرگرم شدن، تجسم ذهنی خود را نیز افزایش خواهید داد.

حل پازل

افراد برای نشان دادن ایده هایشان، از نقاشی، مجسمه سازی و ترسیم خطوط استفاده می کنند. آن ها احساسات و حس و حال خود را از طریق هنر بیان می کند.

افزایش هوش سه بعدی با پازل

وقتی در حال فکر کردن هستند اگر قلم و کاغذی در دستشان باشند مدام در حال خط خطی و در غیر این صورت در ذهن مشغول ترسیم و تجسم اشیا هستند. از کلاس های طراحی، نقاشی حتی خطاطی و مجسمه سازی لذت می برند.

یکی از راه هایی که این نوع هوش را تقویت می کند استفاده از روبیک است که تاثیر چشمگیری در تقویت هوش فضایی دارد. از دیگر راه های تقویت آن میتوان به پازل، طراحی و نقاشی اشاره کرد.

تقویت و استفاده مداوم از حافظه

تقویت حافظه در سنین مختلف از راه ‌های بسیار زیادی امکان پذیر است. یادگیری زبان جدید می ‌تواند یکی از راهکارهای موثر باشد. گاهی پیام‌ های ذهنی و فعالیت‌ های روزمره به طور ناخودآگاه بر حافظه تاثیر گذاشته و می ‌تواند نقش موثری ایجاد کند و افراد با جهت دهی به فعالیت‌ های روزمره که به طور مداوم انجام می‌ دهند، با تغییر نگرش و تمرین‌ های ذهنی هوشمندانه می ‌توانند کمک بسیار زیادی به تقویت حافظه و ارتقاء آن کنند.

برای مثال گاهی شماره تلفن ‌هایی که مداوم با آن ها سروکار دارید و یا نام خیابان ‌ها و کوچه ‌هایی که هر روز از آن‌ ها عبور می‌ کنید و بسیاری از فعالیت‌ های روزانه خود را به سبکی دیگر به ذهن بسپارید.

بازی با لگو

بازی با لگو علاوه بر بازی و سرگرمی به دلیل “اکتشاف فضایی” بیشتر از جنبه سرگرم کننده بودن می تواند جنبه آموزشی و تقویت مهارت از راه های موثر و خلاقانه داشته باشد.

ساخت شکل‌ ها و سازه‌ های مختلف با لگو ها می ‌تواند هوش فضایی شما را افزایش دهد. تلاش برای ساخت اشکال مختلف می ‌تواند دیدگاه شما را به ‌شدت بهبود بخشد.

به عنوان مثال ساخت فرم ها و اشکال مختلف با استفاده از المان های مدولار و تلفیق راهکار های خلاقانه برای قرار دادن لگو ها در کنار هم می تواند ترکیب فضایی جالب توجهی برای افزایش مهارت های ذهنی افراد در سنین مختلف باشد.

فعالیت هنری انجام دهید

افزایش هوش سه بعدی با فعالیت هنری

معماران طراحی ‌های زیادی انجام می ‌دهند و هر چه بیشتر این کار ها را تکرار کنند هم بهتر است. اگر شما چیزی را رسم کنید که نمی ‌توانید ببینید، یعنی می ‌توانید آن را از حافظه خود بازیابی کرده و در ذهن خود آن را ببینید. اگر شما بتوانید آن را ببینید، شروع می‌ کنید به فکر کردن در مورد این که چگونه خطوط و اجزای مختلف را قرار دهید که به ترسیم درستی برسید. تمام این تمرین ‌ها هوش فضایی شما را افزایش می‌ دهد.

بیشتر بخوانید : تاثیر طراحی گرافیک بر معماری

بازی‌ های ویدئویی انجام دهید

افزایش هوش سه بعدی با بازی رایانه ای

بازی‌ های ویدئویی برای هوش فضایی مفید هستند، به ‌خصوص بازی ‌های که فرد فرض می ‌کند نقش اول است و شروع به مسیریابی می ‌کند. در چنین بازی ‌هایی شخص باید نقشه ‌ها را دنبال کند، میان بر پیدا کند، مسیر ها را به حافظه بسپرد و …؛ این ‌ها برای حافظه و هوش فضایی خوب است.

از ابرها شکل بسازید

افزایش هوش سه بعدی با ایجاد شکل با ابر ها

این یک بازی سرگرم‌ کننده ساده است که شاید در کودکی انجام داده باشید، به آسمان نگاه کرده و شکل ‌هایی را از ابر ها در ذهن خود بسازید. این کار منحصر به ابر ها هم نیست. می‌توانید از هر چیزی که در اطراف خود می ‌بینید شکلی در ذهن خود بسازید، از کتاب ‌هایی که به ‌هم‌ ریخته شده است، شاخه ‌های درختان. تقریبا از همه‌ چیز.

استفاده از کلمات فضایی

به جای اینکه بگویید “آنجا” و “اینجا”، بهتر است سعی کنید برای توصیف فضا ها از کلمات اختصاصی تر مانند “سمت راست بالای کابینت” یا “جعبه سوم از آخر” استفاده کنید.

بدین صورت وادار می شوید تا فضا را برای خود مجسم کنید تا بتوانید به خوبی برای دیگران توصیفش کنید، بنابراین استفاده از واژه های فضایی، مولفه مهمی در پرورش هوش فضایی افراد است.

منابع:

808

arch2o

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *