امروز برابر است با :1403-02-11

اگر این ویژگی ها را دارید معمار نشوید

یک معمار چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چه ویژگی هایی نباید داشته باشد؟ قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم، در ایتدا باید بدانی در واقع معماری چیست. آیا معماری یک هنر است یا یک شغل؟ در واقع معماری به طراحی و نحوه ساخت ساختمان ها و المان ها گفته می شود. می توان هنر و فرهنگ یک ملت را از معماری ساختمان های آن ها فهمید. به همین دلیل معماری در دسته هنرهای هفت گانه قرار می گیرد. معماری پیچیده است. صرفا هنرمند بودن دلیل مناسبی برای معمار خوب شدن نیست. بسیاری از علاقه مندان به این حوزه زمانی که با چالش ها و پیچیدگی های آن مواجه می شوند، دلسرد شده و پشیمان می گردند. این ها همان افرادی هستند که در بدو ورود به این رشته تصور می کردند صرفا برای معماری آفریده شده اند.

در این مقاله به شما می گوییم که به عنوان یک معمار باید چه ویژگی هایی نداشته باشید.

انتقاد پذیر نیستید.

معماری هم هنر است هم مهندسی. در حوزه هنر علایق و سلایق افراد بسیار متنوع است. شاید شما معمار بسیار خوبی باشید و طراحی فوق العاده ای انجام دهید. اما باب میل کارفرما نباشد. پس اگر انتقاد پذیر نباشید احتمالا در حوزه معماری دچار مشکلاتی شوید. چون این مسئله بسیار رایج است. شما باید برای موفقیت در حوزه معماری توانایی پذیرش انتقادها و دفاع از طرح خود را داشته باشید. در واقع کسی که انتقاد می کند، بخشی از کار شما را مورد نقد قرار داده و نه شخصیت شما را.

تحت تاثیر عناوین هستید.

اگر شما فردی هستید که با توجه به اسم و عنوان معمار وارد این حوزه شده اید، باید بگویم خیلی زود دلسرد خواهید شد. مهندش معمار عنوان جذابی است که هر کس به دنبال آن است و می تواند در مراسم و مهمانی ها برای شما لذت ایجاد کند. اما باید بدانید یک معمار موفق آن کسی است که بتواند به این مسائل اهمیت ندهد و روی علاقه و کار خود تمرکز کند و نتایج بهتری ایجاد کند.

نمی توانید مهارت خودتان را ابزار کنید.

یک معمار در مراحل اولیه که نمونه کار ندارد و در این حوزه معروف نشده است باید بتواند اعتماد دیگران را جلب کند تا پروژه های خود را به او بسپارند بنابراین یک معمار باید مهارت بازاریابی داشته باشد و بتواند با ابراز آنچه می داند و مهارت هایی که دارد سعی کند اولین مشتری های خود را جذب کند.

نمی توانید کار رایگان انجام بدهید.

این مورد در هر حوزه ای صدق می کند. البته برای تبدیل شدن به یک معمار حرفه ای بیشتر صادق است. شما باید بتوانید با انجام دادن کار رایگان کنار بیایید تا بتوانید تجربه کسب کنید و رزومه خود را برای گرفتن پروژه های قوی تر اماده کنید. زمانی که رایگان کار می کنید افراد به شما اعتماد می کنند چون سرمایه ای را از دست نمی دهند و شما فرصتی برای آزمودن مهارت های خود می یابید.

درامد کم را تحمل نمی کنید.

معماری شغل درآمدزایی است. اما نه در زمان شروع کار…

هیچ کاری یک شبه نمی تواند شما را به درآمد بالایی برساند، معماری نیز از این قائده مستثنی نیست. در سال های اول هزینه بالا با درآمد پایین دارید. می توان گفت پروسه درآمد زایی در این شغل تقریبا 5 تا 10 سال پس از دانشگاه و با سابقه و تجربه، نمونه کار و حق امضا تکمیل می گردد. پس باید برای مسیری طولانی آماده باشید.

پس اگر به دنبال یک شبه رفتن ره صد ساله هستید، به این حوزه وارد نشوید.

نمی توانید طرح دیگران را اجرا کنید.

معماران همگی دارای خلاقیت هستند و در سالهایی که درحال تحصیل هستند به صورت مداوم، درحال طراحی و خلق هستند. اما زمانی که وارد فضای کار می شوند ورق برمی گردد. زمانی که به عنوان یک کارشناس معماری در شرکتی استخدام می شوید باید طراح ها و نظرات دیگران را اجرا کنید و در واقع نمی توانید از خلاقیت خودتان استفاده کنید. همین امر می توانید برای یک مهندس معمار خلاق بسیار آزاردهنده باشد. به همین دلیل بسیاری از معماران ترجیه می دهند به صورت فریلنسری و مستقل کار کنند.

انتظار قدردانی دارید.

برای خلق یک اثر هنرمندانه در حوزه معماری باید وقت بگذارید. حتی به کارگیری رنگ ها در فضای داخلی را یک معمار می تواند به شیوه ای هنرمندانه تنظیم کند.معمولا یک معمار ساعت ها کار می کند و فکر می کند و طرح را بررسی می کند تا بتواند کوچکترین بخش کار را به بهترین شکل ممکن در بیاورد.

اما هیچ کس از او قدردانی نخواهد کرد. زیرا زمانی که دیگران نتیجه کار را می بینند نمی تواند درک کنند که ساده ترین خطوط در طرح چقدر از یک معمار وقت و انرژی گرفته است. همیشه می گویند معما چون حل شود آسان شود. در واقع احساس دیگران به طرح شما چنین چیزی است، پس نباید از دیگران انتظار قدردانی داشته باشید.

مدیریت استرس را نمی دانید.

قبلا درباره استرس های یک معمار صحبت کرده ایم. تصور کنید یک فایل را طراحی کرده اید و یادتان رفته طرح را سیو کنید! و شب تا صبح وقت گذاشته اید و اصلاحات طرح را انجام داده اید اما با یک بار هنگ کردن سیستم همه چیز از بین می رود و باید دوباره با سرعتی بیشتر تمام کاری را که انجام داده اید از اول اجرا کنید تا پروژه سر وقت تحویل داده شود. اگر می خواهید در حوزه معماری فعالیت داشته باشید باید بتوانید مدیریت کنترل استرس را در خود تقویت کنید.

در زمان رخ دادن اتفاقات ناگوار انچه می تواند برای شما نتیجه ای مثبت ایجاد کند حفظ کردن آرامش است.

کلام آخر

با تمام این توصیفات افرادی هستند که با عشق و علاقه وارد حرفه معماری می شوند و هدفمند به فعالیت می پردازند. تمام چالش ها را پشت سر می گذارند و برای آینده ای درخشان آماده می شوند. آنچه که موجب تحمل شرایط سخت می شود علاقه مندی به کار و خلاقیت بالاست.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *