امروز برابر است با :1403-02-11

ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما

معماران تنها زمانی می تواند هنر و خلاقیت خود را بروز دهند که با یک کارفرما یا همان مشتری ارتباط بگیرند. این ارتباط باید به صورت صحیح و موثر ایجاد شود تا در نهایت به موفقیت برسد. در واقع آنچه که موجب موفقیت یک پروژه معماری می شود، ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما است.

زمانی که شما به عنوان یک معمار ارتباط خوبی با کارفرما بر قرار می کنید، به راحتی می توانید در مورد مسائل او را قانع کنید و آنچه در ذهن دارید را پیاده سازی کنید.

همیشه یک معمار از نتیجه کار کاملا با خبر است اما کارفرما این را نمی داند و هیچ ایده ای ندارد. بنابراین متقاعد کردن او بسیار سختی است. یک ارتباط صحیح می تواند از میزان این سختی بکاهد. در ادامه این مقاله به بررسی روش های ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما می پردازیم تا بدانیم چطور مهارت خود را در این حوزه تقویت کنیم.

به مشتری خوب گوش دهید!

خوب گوش دادن یک هنر است. این هنر نه تنها بر ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما تاثیر گذار است بلکه در تمام مراحل زندگی می  تواند موجب ایجاد موفقیت شود.

شما با خوب گوش دادن به مشتری یا همان کارفرما نیاز واقعی او را درک می کنید و سلیقه او را در می یابد. زمانی که او را درک کنید، طرح نهایی شما به سلیقه او نزدیک خواهد شد. زمانی که  مشتری متوجه شود شما به خوبی نیاز او را متوجه شده اید با خیال راحت به شما اعتماد می کند و از اینجاست که ارتباط موثر شکل می گیرد. با گوش دادن صحیح به کارفرما از دوباره کاری ها جدل ها جلوگیری می کنید.

با کارفرما همدل شوید.

گاهی برخی از معماران به صورت مداوم از مشتری های خود گلایه می کنند. اما در واقع این مشکل دقیقا از خود معمار است که نتوانسته ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما را ایجاد کند. زمانی که مشتری گیج و نا مطمئن باشد مدام در تصمیم گیری مردد است و شاید بارها نظرش تغییر کند.

کارفرما خودش بر علم معماری تسلطی ندارد و نمی داند عاقبت طرحی که به او ارائه می دهید چه خواهد شد. از این رو همیشه نگران است. پس این وظیفه معمار است که با ارتباطی صحیح و زبانی ساده مسئله را برای او حل کند.

انتخاب یک طرح معماری و نهایی کردن آن مستلزم پرداخت هزینه هایی بسیار بالا است. هر کس که بخواهد این هزینه ها را بپردازد باید به یک اطمینان خاطر برسد.

حال اگر شما معماری باشید که با مشتری خود همدلی نکنید و همراه او نشوید در واقع وقت خوتان را هدر داده اید. در ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما کارها سریع تر پیش می روند. چون در این حالت معمار ابتدا نیاز را خوب متوجه شده، طرح را ایجاد کرده و همچنان در کنار و همراه کارفرما درحال رفع مسائل و مشکلات و پاسخگویی به سوالات اوست. در نتیجه کارفرما برای تصمیم گیری و نهایی کردن طرح می تواند، خیلی زودتر تصمیم بگیرد.

بیشتر بخوانید : استرس های یک معمار

تصورات واقعی از کارفرما داشته باشید.

کارفرما یک مهندس معماری نیست. در نتیجه اطلاعات کافی ندارد. پی باید برای شکل گرفتن یک ارتباط صحیح باید سعی کنید زبان یکدیگر را درک کنید.

برخی معماران سعی می کنند با بکار بردن کلمات و الفاظ تخصصی علم خود را به رخ بکشند! این کار کاملا اشتباه است. نه تنها کارفرما در مورد دانش و معلومات شما به اطمینان نمی رسد بلکه به خاطر عدم درک صحبت ها گیج شده و نمی تواند به یک تصمیم نهایی برسد. و این کار معمار را سخت تر می کند. این خیلی طبیعی است که کارفرما با اصطلاحات تخصصی معماری آشنا نباشد. پس با آرامش کامل هر آنچه که نیاز دارد، را به او توضیح دهید.

دوست و مشاور باشید.

برای شکل گیری ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما لازم است مثل یک دوست دلسوز و مشاوری مهربان رفتار کنید. ارائه نظرات دوستانه به کارفرما اعتماد او را جلب می کند. زمانی که درحال تصمیم گیری اشتباه است، مثل یک دوست دلسوز او را منصرف کنید.

برای صمیمی تر شدن رابطه کمی از بحث کار فاصله بگیرید و از او درباره شرایط خانواده و علایق و تفریحات سوال کنید. افراد با دوست هایشان خیلی راحت تر ارتباط برقرار می کنند. پس اگر یک معمار هم بتواند رابطه ای دوستانه با کارفرما ایجاد کند، موفق خواهد شد. پس باید سعی کنیم معمار خوبی باشیم.

ارتباط دائمی داشته باشید.

کارفرما دوست دارد، مداوم در جریان پیشرفت پروژه خود قرار بگیرد. برای ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما سعی کنید پیش از این که کارفرما از شما گزارشی بخواهد خودتان به او گزارشی ارائه دهید. مثلا به صورت هفتگی یا ماهانه و روزانه…

در این شرایط کارفرما از پیشرفت کار مطمئن شده و با خیال راحت به شما اعتماد می کند. هیچ چیز به اندازه اعتماد نمی تواند بین یک کارفرما و معماری ارتباط خوب ایجاد کند. پس برای جلب این اعتماد از هیچ چیز دریغ نکنید.

به تعهدات خود پایبند باشید.

اگر نتوانید به وعده و وعید های خود پایبند باشید در واقع تمام تلاشی که برای ایجاد ارتباط موثر کرده اید را نابود می کنید. پس در شروع شکل گیری ارتباط سعی نکنید وعده و وعیدهایی بدهید که نمی توانید آن را اجرا کنید.

جلب اعتماد کارفرما چیز خوبی است. اما نه به هر قیمتی. در ابتدا با ارئه تعهدات انتظاری را در کارفرما ایجاد می کنید. زمانی که نتوانید به آن ها عمل کنید، در واقع ارتباط شما با کارفرما به پایان رسیده است. زیرا او شما را به عنوان فردی دروغگو شناسایی خواهد کرد. و برای ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما هیچ چیز از این بدتر نیست. در واقع یک معماری برای پیمودن مسیر موفقیت باید بتواند برخی ویژگی ها را نداشته باشد. برای پی بردن به این مسئله مقاله “اگر این ویژگی ها را دارید معمار نشوید“را مطالعه کنید.

کلام آخر

برای شکل گیری ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما در واقع باید از همان شیوه هایی استفاده کرد که در علم فروش برای ارتباط با مشتری استفاده می کنند. در واقع یک معمار در حال فروش خدمات خود به یک مشتری یا همان کارفرما است. پس باید تا حدی با نحوه ایجاد ارتباط موثر با مشتری آشنا باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *