امروز برابر است با :1403-02-11

تاثیرات عصر دیجیتال بر معماری

امروز دنیای دیجیتال بطور کلی زندگی افراد را دگرگون کرده است. معماری نیز از این تحولات بی نصیب نمانده است. از تاثیرات عصر دیجیتال بر معماری این بوده است که شاهد طراحی های خلاقانه ای هستیم که در گذشته امکان پذیر نبود. پیشرفت های تکنولوژی پروژه های معماری را تغییر داده است و موجب شده مهندسین معماری فرم های بسیار پیچیده ای را که در ذهن دارند، به راحتی اجرا کنند. همچنین این پیشرفت های دیجیتالی به دلیل تاثیر گذاشتن بر روند سریع یک پروژه و آسان تر شدن اجرا، بر قیمت آن اثر گذاشته و مواردی که در گذشته بسیار سخت و گران بود، اکنون با قیمتی مناسب و کیفیتی بالا ارائه می شود.

گره خوردن معماری با علوم دیجیتال زمینه ای برای خلق و نوآوری مدرن ایجاد کرده است. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم عصر دیجیتال چه تاثیراتی بر معماری پست مدرن گذاشته است.

معماری قبل از ظهور عصر دیجیتالی

بیایید با هم به سال ها قبل بازگردیم. کامپیوتر اولین بار در سال 1341 وارد ایران شد. پس از آن در دهه 50 در برخی دانشگاه های سطح اول تدریس شد و سپس در دهه 60 در برخی از دانشگاه های میان رده وارد شد.  کمی زمان برد تا استفاده از آن عمومی شود و در زمینه معماری و هنر و حسابداری مورد استفاده قرار گیرد. به تدریج با استفاده عمومی از کامپیوتر در تمامی رشته و ظهور نرم افزارهایی همچون اتوکد، معماری دستخوش تغییراتی شد. عکسی که در ادامه شاهد آن هستید، مربوط به نقشه خوانی معماران پیش از ظهور اتوکد است. همانطور که مشاهده می کند مراحل بسیار دشوار و زمان بر بود. علاوه بر این خطای انسانی بسیاری رخ می داد.

معماری قبل از عصر دیجیتال

معماری دیجیتال

انسان در هر مرحله ای برای گذر از حالت سنتی به مدرن مقاومت می کند. اما بالاخره با توجه به تغییرات زمان، مجبور است به آن تن در دهدو درباره معماری چنین اتفاقی افتاد.

روز به روز تقاضای کارفرما بابت درخواست طرح های به روز و پیچیده زیادتر شد. علاوه بر آن مسئله زمان مطرح بود. زمان ناکافی یکی از استرس هاس یک معمار است. به همین دلیل مجبور شدند روش های سنتی را رها کنند و به معماری دیجیتال رو آورند.

با استفاده از روش های دستی نمی توان همگام با سرعت دنیای مدرن پیش رفت. امروزه استفاده از مواردی همچون خط کش تی یا قلم های راپید، تخته رسم، کاغذ کالک، میز نقشه کشی معماری، کاغذ پوستی، طراحی معماری دستی و.. در خد آکادمیک معرفی می شود و در دنیای واقعی کاربردی چندانی ندارد.

معماری دیجیتال با حذف محدودیت ها افق های رنگی پیش روی معماران قرار داد. امروزه آنچه که در ذهن یک معمار شکل می گیرد خیلی سریع و راحت می تواند تبدیل به یک کانسپت اولیه شود تا از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر سرعت، با معماری دیجیتال مشکل درک کارفرما از پروژه نیز خل شده است. بسیاری از کارفرما ها به دلیل نداشتن درک درست از طرح مورد نیاز خود دچار اشتباه می شوند و گاهی درباره عیب های طرح خود قانع نمی شوند. ساخت سریع یک نمونه اولیه با ابزارهای موجود در دنیای معماری دیجیتال موجب ایجاد مدل ادراکی صحیح برای کارفرما شده است. از تاثیرات عصر دیجیتال بر معماری این است که لازم نیست با کارفرما به بحث و حدل بپردازید تا به او را قانع کنید درخواستش اشتباه است، بلکه یک نمونه ایجاد می کنید تا به طور واضح و به عینه ایرادات طرح را ببیند.

معماری دیجیتال

معماری دیجیتال در دانشگاه ها

تاثیرات عصر دیجیتال بر معماری بسیار عمیق بوده است. اما آیا اموزش ها بر همین اساس پیش رفته است؟ پاسخ خیر است! درحال حاضر در حوزه آموزش معماری با ابزارهای دیجیتال با دو مشکل روبرو هستیم. اولین مشکل معماران با تجربه و با دانشی هستند که تحصیلات آکادمیک خود را قبل از پیدایش معماری دیجیتال انجام داده اند. مشکل بعدی این است که در دانشگاه ها به معماری دیجیتال چندان بها داده نمی شود و مواردی که تدریس می شود بیشتر در حوزه معماری سنتی است. دانشجویان رشته معماری در دانشگاه تنها با مفاهیمی ابتدایی از یک الی دو نرم افزار معماری آشنا می شوند. متاسفانه آنچه در دانشگاه ها تدریس می شود، به هیچ عنوان آپدیت نیست.

بنابراین افرادی که با خلاقیت بالا در رشته معماری تحصیلات و دانشی دارند، زمانی که بخواهند آن را یه اجرا در آورند با چالش هایی همچون عدم شناخت نرم افزارها مواجه هستند.

دانشجویان معماری باید هنگام تحصیل، به صورت آزاد در کلاس ها و دوره های آموزشی این نرم افزارها شرکت کنند تا هنگام ورود به بازار کار به معماری دیجیتال تسلط داشته باشند. به همین دلیل یکی از فرصت های شغلی هم راستا با معماری، آموزش نرم افزارهاست.

انواع ابزارهای معماری دیجیتال

در حوزه معماری شاید، نرم افزار اتوکد را همه بشناسند. اما استفاده از ان توصیه نمی شود زیرا رویت به سرعت جایگزین آن شده است. در اینجا چند ابزار کاربردی دیگر که تاثیرات عصر دیجیتال بر معماری را ایجاد کردند و از تخصص های حرفه ای یک معمار هستند، معرفی می کنیم:

۱-اسکچاپ-SketchUp

برنامه اسکچاپ به معمار این امکان را می دهد تا طرح خود را سه بعدی کند. یکی از ساده ترین برنامه ها برای درک کردن مفهوم حجم های سه بعدی است. در اینجا منظور از سادگی قابلیتهای رندر محدود آن است.

۲- رویت-Revit

در این نرم افزار می توانید ویژگی ها فیزیکی اجسام را به خوبی ترسیم کنید. به جای خطوط و دوایر، میتوانید از دیوارهای واقعی، سقفها، تیرها، ستونها و سایر اجزای ساختمان استفاده کنید. در این نرم افزار حتی پنجره ها و درها را می توانید با شکل واقعی ترسیم کنید. یک ویژگی خوب این نرم افزار این است که با ایجاد یک تغییر در همه پلان ها شاهد ان هستیم. مثلا اگر پنجره را تغییر دهید در سایر پلان ها نیز تغییر ایجاد خواهد شد.

۳-تری دی مکس-۳D Studio Max

محبوبترین نرم افزار سه بعدی ساز دنیاست. برای انجام پروژه ها با تری دی مکس می توانید آبجکت ها و متریال مورد نساز خود را خریداری و دانلود کنید و در طراحی استفاده کنید.

۵- وی ری- Vray

این نرم افزار واقعیت را می سازد. تمامی فایل های اسکچاپ، رویت و تری دی مکس را به این نرم افزار بدهید تا آن را تبدیل به واقعیت کند. نشان دادن چنین طرحی به کار فرما برای او بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *