امروز برابر است با :1403-02-11

چالش های بازسازی خانه قدیمی

افراد بسیاری هستند که به خانه قدیمی خود دلبستگی دارند. افراد بسیاری هم هستند که به دلیل کم بودن بودجه تصمیم می گیرند خانه ای قدیمی خریداری کنند. سهم افرادی که در خانه های قدیمی زندگی می کنند از دکوراسیون مدرن چیست؟ این افراد با بازسازی منزل خود، ظاهری زیبا با دکوراسیونی جدید  و مدرن ایجاد می کنند. اما همیشه در چالش هایی در بازسازی خانه قدیمی وجود دارد. به عنوان یک معمار باید برای رفع این چالش ها از قبل آن ها را بشناسیم، تا در صورت وقوع بهترین برخورد با آن را داشته باشیم.

چالش های بازسازی خانه قدیمی

در ادامه به چالش هایی که در بازسازی خانه های قدیمی وجود دارد اشاره خواهیم کرد.

بازسازی خانه قدیمی

درک سلیقه مشتری

شاید شما معمار باشید و سلیقه خوبی داشته باشید و حتی با تمامی ترندهای روز آشنا باشید. اما یادتان باشد این شما نیستید که می خواهید در آن خانه زندگی کنید. پس باید به سلیقه و نظر مشتری توجه کنید. در واقع یک معمار خوب توجه می کند که سلیقه مخاطب چیست و سپس آن را با توجه به قواعد و اصولی که می داند اصلاح می کند.

مثلا برخی از کارفرما ها دوست دارند به طور کلی فضای خانه را تغییر دهند تا آثاری از قدیمی بودن در خانه مشخص نباشد.

اما برخی دیگر دوست دارند حال و هوای قدیمی در خانه حفظ شود و تنها جرئیات نو شوند.

این موارد باید توسط مهندس معمار آنالیز شوند و درباره آن تصمیم گیری شود.

اگر با ارتباط صحیح یک معمار با کارفرما آشنا باشید، به خوبی از پس این چالش و درک سلیقه و نظر کارفرما بر می‌آیید.

آنالیز دقیق ساختمان

یکی از چالش های بازسازی خانه قدیمی عدم وجود نقشه دقیقی از ساختمان است. پیش از شروع هر کاری در جهت بازسازی ساختمان شما باید در مورد چند نکته اساسی آگاهی داشته باشید تا در حین کار اتفاق بدی رخ ندهد.

مثلا باید درباره مسیر لوله کشی آب، مسیر خطوط برق و تلفن و لوله های گاز اطلاعات داشته باشید. اغلب نقشه های قدیمی فاقد چنین اطلاعاتی هستند. با این وضعیت یک معمار چه کاری باید بکند؟

گاهی بازسازی خانه های قدیمی از ساختن یک منزل نو سخت تر است. مهندس معمار باید با دقت مسیر هر یک از موارد حساس را بیاید و روی نقشه پیاده سازی کند تا در نهایت کاربردی شود.
گاهی بعضی از خانه ها در محلی قرار می گیرند که طبق نقشه شهری باید عقب نشینی داشته باشند. تصور کنید اگر یک معمار بدون اطلاع از چنین مسئله ای منزلی را بازسازی کند، چقدر زحمات خودش و سرمایه کارفرما را هدر داده است.

بررسی دقیق متریال کنونی منزل

در حین بازسازی منزل باید همواره در حال چک کردن متریالی باشید که قبلا استفاده شده است تا مبادا جا بماند.

زمانی که تخریب شروع می شود برخی از متریالی که در گذشته استفاده می شده و همکنون ممنوع است خود را نمایان می کند.

مثلا ممکن است لوله هایی از جنس سرب بیابید. یا آزبست که دور تا دور خانه کشیده می شود.

طبق آنچه در سایت سیمزبولدر آمده است برای برداشتن و خروج این متریال از خانه باید طبق دستورالعمل های از پیش تعیین شده عمل کنید.

بازسازی خانه قدیمی

زیرساخت نامناسب

گاهی قبول نکردن یک پروژه بهتر از پذیرفتن آن است. ممکن است شما تمام ظواهر را بررسی کنید و با توجه به بودجه کارفرما دقیق ترین طرح را بچینید. اما یک نکته می تواند همه چیز را خرب کند و آن هم زیر ساخت نامناسب یک منزل است.

گاهی منازل قدیمی از پایه به گونه ای ساخت شده اند که نمی توان روی آن هیچ طرحی را پیاده سازی کرد و حتی شاید این کار بسیار خطر داشته باشد. مثلا اگر خانه زیرساخت ضعیفی داشته باشد، نمی توانید از متریال سنگین استفاده کنید. اگر به این نکته توجه نکنید، در میان کار شاهد اتفاقاتی پیش بینی نشده خواهید بود. برخی از منازل اصلا ارزش بازسازی شدن ندارند و این را باید یک مهندس معمار تشخیص دهد.

تخمین هزینه ها

پیش از بازسازی یک خانه قدیمی باید هزینه هایی که قرار است در بر داشته باشد به خوبی تنظیم شود. یکی از چالش های معمارها کم آمدن بودجه کارفرماست که کار را بسیار دشوار می کند.

پپس از همان ابتدا درباره بودجه کارفرما سوال بپرسید. سپس با در نظر گرفتن یک حاشیه امن برای طرح برنامه ریزی کنید. یادتان نرود که همیشه هزینه کمی بالاتر از آنچه که در ابتدا تعیین شده است، می گردد. برنامه ریزی دقیق از تخصص های حرفه ای یک معمار است.

با این کار دیگر در شرایط بحرانی و استرس زا قرار نمی گیرید.

یافتن منشا رطوبت

خانه های قدیمی بوی آشنایی دارند و آن هم چیزی نیست جز رطوبت! این رطوبت برای ساکنین بسیار آزار دهنده است. تنها مسئله رطوبت نیست بلکه کپک هاییست که در عمق دیوار ها و کف خانه ایجاد می شود و موجب بیماری می گردند.

یک مهندس معمار باید این به این مسئله حیاتی توجه ویژه ای بکند. با یافتن منشا رطوبت و رفع آن قدم مهمی را در بازسازی منزل برداشته اید.

در واقع کار بازسازی تنها به ایده هایی جهت زیباسازی ختم نمی شود و باید به نکاتی بسیار ریز و مهم توجه شود.

ترتیب اجرای پروژه

فرآیند بازسازی خانه قدیمی بسیار مهم است. یکی از دغدغه های هر معماری که قرار است خانه ای را بازسازی کند، تعیین تقدم و تاخر کارها و برنامه ریزی دقیق برای همه چیز است.

یادتان نرود که منزلی که در حال بازسازی آن هستید یا حاوی کلی خاطره و عشق است و یا قرار است میزبان حضور گرم خانواده ای باشد. پس باید دقت کنید که در حین بازسازی و یا پس از آن اتفاق بدی رخ ندهد. زیرا شما فراموش می کنید اما افرادی که در ان خانه هستند، هیچ گاه فراموش نخواهند کرد.

منابع

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *